Cause-of-elevator-drive-failure

چند تست ساده برای کشف علت خرابی درایو آسانسور

آسانسورها مانند هر سیستم دیگری از قطعات بسیاری، مکانیکی والکترونیکی، تشکیل شده‌اند که همکاری هماهنگ آنها موجبات استفاده‌ی بدون دردسر از آسانسور را فراهم می‌کند. یکی از این قطعات بسیار مهم درایو آسانسور است. در این مقاله به این پرسش که علت خرابی درایو آسانسور چیست، پاسخ می‌دهیم. با آمانج همراه باشید.

درایو آسانسور چیست؟

اگر برای شما هم پیش آمده باشد که در حین استفاده از آسانسور متوجه تکان‌هایی در کابین شده باشید باید بدانید که این تکان‌ها به خاطر آن است که کنترل سرعت موتور به خوبی انجام نشده است و دور موتور سرعت گرفته است. 

قطعه‌ای که معمولا با وارد کردن فشار به موتور، سرعت و دور آن را کنترل می‌کند همین درایو یا اینورتر است که به طور کل مسئول محافظت از الکترو موتور است و عملکرد درست آن، حرکت و توقف نرم و بدون لرزش و تکان آسانسور را به دنبال دارد.

درایو آسانسور چیست

درایوها قطعات هوشمندی هستند و انواع گوناگونی دارند که نحوه‌ی کار آنها عموما به این صورت است که برقی که از شبکه دریافت می‌کنند را به ولتاژهای دی سی تبدیل می‌کنند و بعد از آن اینورترها آن را به ولتاژ ای سی که درواقع ولتاژ و فرکانس متغیری دارد بدل می‌کنند و همین امر است که مانع سرعت گرفتن موتور به طور ناگهانی و ایجاد تکان و لرزش می‌شود. در صورت اینکه سوالات بیشتر در باب درایو آسانسور چیست دارید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

چرا درایو آسانسور می‌سوزد یا خراب می‌شود؟

دلایل متعددی برای روشن نشدن درایو آسانسور وجود دارد اما علت آن لزوما و همیشه خراب شدن یا سوختن درایو نیست بلکه لازم است به این نکته توجه شود که نصب صحیح درایو آسانسور و انجام بی نقص مراحل آن در این مورد بسیار امر موثری است؛ درواقع اگر درایو آسانسور به خوبی نصب نشده باشد این قطعه با وجود جریان برق ممکن است روشن نشود. پس لازم است که قبل از هر کاری اول این امر بررسی شود.

علت سوختن درایو آسانسور

مراحل عیب‌یابی درایو آسانسور

اگر درایو آسانسور خراب نشده یا نسوخته باشد برای پی بردن به علت خرابی آسانسور باید مراحل زیر را طی کرد:

  • بررسی وصل بودن سیم رابط بین دو بخش تغذیه و فرمان
  • بررسی دقیق ارتباط دو ترمینال مثبت و اطمینان از وصل بودن آن
  • بررسی جریان برق 3 فاز و حصول اطمینان از کافی بودن آن
  • اندازه گیری ولتاژ بین ترمینال‌های مثبت و منفی با ولت‌متر (اندازه آن باید 560 ولت باشد )
  • در صورت بررسی تمام موارد بالا و اطمینان از صحت آنها سوئیچینگ درایو باید تست شود.

چنانچه در مرحله‌ی چهارم متوجه شدید که مقدار ولتاژ لازم بین ترمینال‌های مثبت و منفی وجود ندارد آن وقت علت خرابی درایو آسانسور و روشن نشدنش می‌تواند ناشی از عملکرد نادرست دیود یا برک درایو یا آی جی بی تی باشد که برای پی بردن به هر یک از آنها باید تست‌های ویژه‌ای انجام شود که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

تست سالم بودن دیود

جهت بررسی سالم بودن دیود باید مولتی متر استفاده کرد و برای انجام این کار لازم است که مولتی متر روی حالت تست دیود باشد و برای مطمئن بودن از پل بودن دو ترمینال مثبت باید پراب سیاه رنگ مولتی متر روی ترمینال مثبت و پراب قرمز رنگ مولتی متر روی ترمینال‌های سه‌گانه تنظیم شود.

در نهایت نتیجه‌ی تست باید مقدار برابر بین این دو ترمینال را نشان دهد و نیز عدد آن باید بین 3 تا 5 باشد. اگر این عدد مشاهده شد آنگاه پرابهای مولتی متر باید به نحو معکوس تنظیم شوند؛ یعنی پراب قرمز رنگ روی ترمینال مثبت و پراب سیاه رنگ روی ترمینال سه‌گانه تنظیم شود. 

آنوقت مقدار قابل مشاهده بر روی مولتی متر افزایش می‌یابد تا به صفر برسد. اگر در جریان انجام تست به این نتیجه نرسیدید آنگاه می‌توان نتیجه گرفت مشکل از دیود درایو آسانسور است.

بررسی سالم بودن برک

برای انجام این کار لازم است همان مراحلی طی شود که برای تست دیود طی شد، با این تفاوت که عدد مورد نظر باید بین 46 تا 48 باشد. با مشاهده‌ی این عدد است که باید پرابهای مولتی متر را روی حالت معکوس تنظیم کرد تا مقدار متغر افزایشی به صفر برسد.

آنوقت پراب قرمز روی ترمینال منفی حرکت خواهد کرد و عدد 1/8 قابل مشاهده خواهد بود و این نشان می‌دهد که مقدار متغیر برای رسیدن رسیدن به صفر در حال افزایش است. اگر در نتیجه‌ انجام تست شاهد حالتی جز این بودید می‌توان نتیجه گرفت که ایراد از چاپر برک است و این اختلال باعث کوتاه شدن مسیر میانترمینال برک و ترمینال منفی شده است.

مراحل عیب‌یابی درایو آسانسور

تست سالم بودن آی جی بی تی

برای انجام این تست در تعمیر درایو آسانسور پیش از هر چیز باید انجام صحیح مرحله‌ی دوم یعنی پل بودن ترمینال‌های مثبت اطمینان حال کنیم. بعد از آن پراب سیاه رنگ مولتی متر را روی ترمینال مثبت و پرات قرمز رنگ آن را روی ترمینال‌های خروجی() تنظیم کنیم.

در اینجا نیز مانند تست دیود باید شاهد اعداد 3 تا 5 باشم و پس از آن پرابها را به حالت معکوس تنظیم کنیم تا مقدار متغیر برای رسیدن به صفر افزایش یابد. در صورتی که تست مورد نظر به این نتیجه نرسد می‌توان گفت که پک آی جی بی تی دچار ایراد و اختلال شده که خود می‌تواند ناشی از سوختن آی جی بی تی باشد.

دلایل فرسایش و سوختن درایو آسانسور

سوختن درایو آسانسور و از کار افتادن این قطعه به طور کل اتفاقی نادر است، معمولا یکی از سه موردی که در بالا به آن اشاره شد سبب اختلال در کارکرد و خرابی آن می‌شود که میتوان با تعمیر درایو آن را حل کرد. اما مواردی از قبیل نوسان برق با توجه به حساسیت این قطعه می‌تواند موجب سوختن و از کار افتادن آن شود. 

افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ می‌تواند در کار موتور اختلال ایجاد کند و باعث گرم شدن و فرسودگی آن شود. استفاده از محافظ‌های برق راه‌حلی برای رفع این مشکل است.

گاهی هم استفاده بیش از اندازه از آسانسور می‌تواند فرسایش درایو را در پی داشته باشد. برای انواع آسانسورها ظرفیت وزنی معینی مشخص شده که مراعات نکردن این نکته و حمل بارهای بیش از ظرفیت وزنی آسانسور باعث می‌شود موتور آسانسور تحت فشار قرار گرفته و سیم پیچهای آن بیش از حد گرم شوند که این معمولا منجر به سوختن و از کار افتادن موتور و در نهایت درایو می‌شود. از طرفی تعمیر آسانسور و سرویس کردن آن به طور مرتب خود عامل مؤثری برای جلوگیری از سوختن درایو است.

عوامل محیطی از قبیل دمای بالا، رطوبت و مخصوصا آلاینده‌های محیطی هم در خرابی درایو بی‌تأثیر نیستند و می‌توانند علت خرابی درایو آسانسور باشند. علاوه بر این اگر قطعات آسانسور دچار ایراد باشند، مثلا موتور آن تراز نباشد، یا دچار لرزش باشد و …، این ایرادت هم می‌توانند سبب خرابی درایو باشند که با تعمیر به موقع و سرویس ماهیانه آسانسور می‌توان از آن جلوگیری کرد.

راه‌های جلوگیری از سوختن و خرابی درایو آسانسور

از آنجا که سلامت درایو برای حفظ ایمنی ضروری است اگر فکر می‌کنید درایو آسانسور شما در عملکرد دچار ایراد بهتر است پیش از هر کاری با متخصصان مربوطه برای تعمیر آسانسور در تهران تماس بگیرید تا آن را بررسی و در صورت لزوم به تعمیر درایو بپردازند یا آن را تعویض کنند. 

اما برای جلوگیری از خرابی درایو می‌توان اقداماتی مانند استفاده از سیستم تهویه‌ی مناسب یا نصب دستگاه‌هایی برای کنترل رطوبت، استفاده از محافظ برق و یا انجام سرویس به طور منظم توسط افراد مجرب انجام داد.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند از خرابی درایو آسانسور جلوگیری کند انجام منظم و دقت در نگهداری آن است. درایو آسانسور به ندرت دچار خرابی می‌شود ولی نباید از اهمیتش غافل شد چرا که خرابی این قطعه از میزان ایمنی آسانسور بسیار می‌کاهد.

برای دریافت خدمات مربوط به سرویس آسانسور در تهران نظیر سرویس آسانسور در نیاوران می‌توانید فرم درخواست سرویس را پر کنید تا کارشناسان آمانج در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع خرابی آسانسور شما اقدام کنند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.