برد آسانسور چیست

برد آسانسور چیست؟ با مغز حمل و نقل عمودی مدرن آشنا شوید!

امروزه آسانسورها نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند و ما در محل کار یا سکونت مدام در حال استفاده از آنها برای جابه‌جایی آسان میان طبقات هستیم. این وسیله علاوه بر تسهیل رفت و آمد می‌تواند تا حد زیادی به کار ما سرعت ببخشد و باعث صرفه‌جویی در وقت شود. 

سیستم آسانسور از بخش‌های مختلف الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده که خرابی هر یک از این بخش‌ها باعث اختلال سیستم کلی آسانسور خواهد شد. به هنگام بروز مشکل و مواجهه با خرابی، تشخیص به موقع و رفع خرابی آسانسور با بیشترین سرعت ممکن از حائز اهمیت‌ترین امور است. 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آسانسور که در این فرایند نقش مهمی بر عهده دارد تابلو فرمان یا برد آسانسور است. به همین خاطر حصول اطمینان از سلامت آن ضرورت بالایی دارد. اگر این پرسش که “تابلو فرمان آسانسور چیست؟” ذهن شما را هم به خود مشغول کرده است بهتر است این متن را تا انتها بخوانید.

نقش تابلو فرمان یا برد آسانسور چیست؟

تابلو فرمان یا برد آسانسور در واقع مغز سیستم آسانسور است، این بخش مهم از بخش‌های الکتریکی آسانسور است که حرکت و عملکرد آسانسور را کنترل می‌کند و از ایمن و کارآمد بودن آن اطمینان حاصل می‌کند. تابلو فرمان خود یک سیستم پیچیده شبیه به جعبه فلزی است که از اجزاء مختلفی مانند مدارهای فرمان و ریزپردازنده‌ها تشکیل شده‌ است و در قسمت موتورخانه نصب می‌شود.

در حقیقت این بخش مرکز پردازش اطلاعاتی است که از دیگر تجهیزات الکترونیکی آسانسور دریافت می‌کند. می‌توان گفت که تابلو فرمان آسانسور هماهنگ کننده کارها و جنبه‌های مختلف آسانسور مانندجابه‌جایی، سرعت و شتاب، دریافت سیگنال‌ها و … است. تابلو فرمان دارای ال سی دی یا صفحه نمایشی است که تمامی کدهای خطا به صورت عددی یا متنی بر روی آن قابل مشاهده است و با مراجعه به آن می‌توان به علت خراب شدن آسانسور پی برد.

انواع تابلو فرمان آسانسور

بخشی از پاسخ به پرسش “تابلو فرمان آسانسور چیست؟” شامل بررسی انواع آن می‌شوند. این بخش از آسانسور در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شود که هر یک کاربرد خاص خود را دارد و لازم است که در انتخاب نوع آن به شرایط ساختمان و نوع آسانسور توجه شود. تابلو فرمان آسانسور را بر حسب معیار مختلف می‌توان به شکل زیر تقسیم‌بندی کرد:

پیش از آنکه به این مطلب بپردازیم که انواع برد آسانسور چیست بگذارید به این نکته اشاره کنیم که نوع تابلو فرمان می‌تواند بر هزینه تعمیر برد آسانسور تأثیر بگذارد اما برای مشخص کردن انواع برد باید از این جا شروع کنیم که اگر بخواهیم بر اساس نوع نقشه‌کشی مدار الکترونیکی برد آسانسور به انواع آن بپردازیم باید بگوییم که عبارتند از:

تابلو فرمان رله‌ای: نوع رله‌ای تابلو فرمان آسانسور از قدیمی‌ترین انواع به حساب می‌آید و کاملا شبیه به تابلو فرمان‌های صنعتی کنتاکتوری است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی از این نوع تابلو فرمان کمتر استفاده می‌شود و تولید آن هم به همین نسبت کمتر است.

تابلو فرمان دیجیتالی: می‌توان گفت نحوه کار تابلو فرمان دیجیتالی با برخی تفاوت‌ها به نوع رله‌ای شبیه است، اما این نوع در مقایسه با نوع رله‌‌ای مصرف انرژی پایین‌تر، حجم کمتر، سرعت عملکرد بالاتر و صدای کمتری دارد اما از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار است و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تابلو فرمان PLC: در این نوع تابلو فرمان از PLC برای کنترل سیستم آسانسور استفاده می‌شود و مهم‌ترین مزیت آن برنامه‌پذیر بودن آن است اما استفاده از آن به هیچ وجه اقتصادی و به‌صرفه نیست.

تابلو فرمان میکروکنترلری: این نوع تابلو فرمان پرکاربردترین نوع در صنعت آسانسور است و مهم‌ترین مزایای آن عبارتند از: سرعت و حافظه بالا، حجم کم و پردازش هوشمند، تعمیر و تعویض آسان و مقرون به‌صرفه بودن. علاوه بر این مصرف انرژی هم در این نوع بسیار پایین است.

اگر بر حسب نوع حرکت و موتور آسانسور بخواهیم انواع برد آسانسور را، قبل پرداختن به این که برد آسانسور چیست، بررسی کنیم باید بگوییم که عبارتند از:

تابلو فرمان تک سرعته یا درایودار: در این نوع تابلو فرمان یک درایو برای تغییر سطح فرکانس یا ولتاژ دور موتور وجود دارد. این تغییرات شرایط را برای زوشن شدن موتور مطلوب‌تر می‌کند و در این حالت راه‌اندازی موتور بدون لرزش یا صدا و به آهستگی صورت می‌پذیرد. این نوع تابلو فرمان به علت کارایی پایین قیمت پایین‌تری هم دارد.

تابلو فرمان دو سرعته: اگر موتور آسانسور دارای دو سیم‌پیچ برای دو سرعت متفاوت باشد استفاده از این نوع تابلو فرمان توصیه می‌شود و راه‌اندازی موتور آسانسور در این نوع به طور مستقیم صورت می‌گیرد. این شرایط می‌تواند باعث کاهش عمر مفید موتور شود و مصرف انرژی را به حد قابل توجهب بالا ببرد. این نوع تابلو فرمان که دارای قابلیت نجات در شرایط اضطراری است به هیچگونه سیم‌کشی اضافه نیازی ندارد.

تابلو فرمان گیرلس: برای پی بردن به پاره‌ای ویژگی‌های این نوع می‌توان به ایجاد حرکت یکنواخت و بدون لرزش، مجهز بودن به سیستم نجات اضطراری، کم مصرف بودن،نصب و تعویض آسان، انعطاف‌پذیری، برخورداری از سیستم حفاظتی موتور در برابر اضافه بار و…. اشاره کرد.

تابلو فرمان هیدرولیک: از این نوع تابلو فرمان یا برد برای ساختمان‌هایی با حداکثر 8 طبقه استفاده می‌شود و به عنوان برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به این اشاره کرد که این نوع امکان راه‌اندازی پاوریونیت‌های مختلف موجود در بازار را فراهم می‌کند و به وسیله برد کنترل بار به طور کامل از موتور پمپ محافظت می‌کند.

در کنار این انواع اصلی می‌توان به تابلو فرمان هیدرولیک تلفیقی، تابلو فرمان گیرلس تلفیقی، تابلو فرمان درایودار تلفیقی یا تری وی اف، تابلو فرمان دو سرعته تلفیقی نیز اشاره کرد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای شرایط خاصی مناسب هستند.

اجزاء برد آسانسور چیست؟

اگر به بازسازی آسانسورهای قدیمی فکر می‌کنید لازم است پیش از انجام این کار تا حدودی با بخش‌ها و قطعات مختلف آسانسور آشنایی داشته باشید. تابلو فرمان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های آسانسور است که اگر می‌خواهید به طور کل بدانید که تابلو فرمان یا برد آسانسور چیست باید از چیستی اجزاء مختلف آن به خوبی آگاهی داشته باشید. اجزاء اصلی تابلو فرمان عبارتند از:

  • برد اصلی IMC
  • برد I/0 (تنظیم شده جهت طبقات و نیز نمایش آنها)
  • برد کابین CAB
  • برد تغذیه و شارژ باطری IPS
  • برد کنترل بار و فاز LPC

همانطور که گفتیم اجزاء نام برده اجزاء اصلی هستند و در کنار آنها می‌توان به قطعات دیگری مانند انواع ترمینال‌ها، منبع تغذیه، فیوزها، جعبه رویزیون و… نیز اشاره کرد.

وظایف برد آسانسورچست؟

پیگیری پرسش “برد آسانسور چیست؟” بدون اشاره به وظایف آن کامل نخواهد بود. برای آن که بدانیم وظایف برد آسانسور چیست لازم است پاره‌ای از مهم‌ترین کارکردها و وظایف اصلی آن را از نظر بگذرانیم که عبارتند از:

-سرعت موتور اصلی آسانسور را کنترل می‌کند.

-جهت حرکت آسانسور را به منظور جابه‌جایی راحت میان طبقات کنترل می‌کند.

-درخواستهای صادر شده از درون کابین را به خوبی پردازش می‌کند.

-ایمنی و راحتی مسافران را فراهم می‌کند.

-از تجهیزات الکتریکی آسانسور محافظت می‌کند.

-افزایش یا کاهش سرعت را در محدوده سرعت مطمئن کنترل و تنظیم می‌کند.

-نمایش ایرادات آسانسور به وسیله کدهای خاص که به آن عیب یابی تابلو فرمان می‌گویند.

و….

سخن پایانی

حال که به پایان این متن رسیده‌ایم امیدواریم که به پاسخی نسبتا روشن به پرسش “برد آسانسور چیست؟” رسیده باشید. همانطور که دیدیم برد آسانسور از اصلی‌ترین بخش‌های آسانسور است که اگر دچار مشکل یا ایراد شود می‌تواند عملکرد کلی آسانسور را مختل کند. 

برای پیشگیری از این مسأله لازم است سرویس منظم و به موقع آسانسور را جدی بگیریم اما در صورت بروز چنین مشکلی باید در نظر داشته باشیم که تعمیر یا تعویض این بخش به مهارت و تجربه نیاز دارد و لازم است افراد حرفه‌ای و متخصصی که می‌دانند برد آسانسور چیست این کار را انجام دهند. 

مجموعه‌های معتبری وجود دارند که کار تعمیرات آسانسور در تهران را به بهترین نحو انجام می‌دهند، لازم است برای حصول اطمینان خاطر از پایان کار مطلوب، در صورت لزوم مراجعه به آنها را در اولویت قرار دهید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.