قطعات آسانسور هیدرولیک

آشنایی با صفر تا صد قطعات آسانسور هیدرولیک

کیست که امروزه برای جابه‌جایی میان طبقات یک ساختمان چندین طبقه یا یک آسمان‌خراش از آسانسور استفاده نکند؟ ما هر روزه در ساختمان‌های تجاری، اداری و حتی مسکونی برای تسهیل جابه‌جایی و خلاصی از دردسر راه‌پله‌ها به آسانسورها روی می‌آوریم. 

پر کاربرد بودن این وسیله ما را به مراجعه به متونی که به معرفی انواع آسانسورها می‌پردازند وامی‌دارد و کسب اطلاعات لازم در مورد آنها را ضروری می‌سازد. داشتن اطلاعات در مورد آسانسورها و در نتیجه نگهداری صحیح از آنها می‌تواند بر کیفیت عملکرد آنها تأثیر بگذارد. 

بخشی از این اطلاعات شامل شناخت قطعات آسانسور می‌شود. می‌خواهیم این متن را به بررسی قطعات آسانسور هیدرولیک اختصاص دهیم. اگر شما هم از این آسانسور استفاده می‌کنید یا قصد خرید آن را دارید بد نیست که این مطلب را تا آخر بخوانید.

آسانسور هیدرولیکی چیست؟

پیش از پرداختن به قطعات آسانسور هیدرولیکی لازم است بدانیم که سیستم این نوع آسانسور چگونه کار می‌کند. آسانسورهای هیدرولیکی از رایج‌ترین انواع آسانسورها در سراسر دنیا هستند. این آسانسورها با سیستم هیدرولیک کار می‌کنند به این معنی که نیروی محرک آنها با فشار مایع سیال یا روغن تأمین می‌شود. 

این آسانسورها از پیستون و سیلندر تشکیل شده‌اند، به هنگام بالا رفتن آسانسور مایع هیدرولیک قرار گرفته در مخزن به درون سیلندر منتقل می‌شود و با ایجاد فشار بر روی جک آن را به سمت بالا حرکت می‌دهد. با رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر پمپاژ روغن به تدریج کم می‌شود و پس از قطع شدن آسانسور توقف می‌کند.

به هنگام پایین آمدن هم مایع درون سیلندر تخلیه شده و کابین آسانسور به وسیله نیروی جاذبه به سمت پایین حرکت می‌کند. آسانسورهای هیدرولیکی به موتورخانه و اتاقک بالای چاه احتیاجی ندارند، حرکت نرم و راحتی دارند، معمولا کمتر دچار خرابی می‌شوند و در صورت خرابی نیز کار تعمیرات آسانسور بسیار راحت‌تر است.

 به هنگام بررسی تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی متوجه خواهیم شد که سرعت آسانسور  هیدرولیک کمتر از نوع کششی است اما در عوض ایمنی آن بالاتر است. ظرفیت این آسانسورها معمولا از 300 کیلوگرم شروع می‌شود و برخی از نمونه‌های به ظرفیت 2 تن هم می‌رسند. از این آسانسورها می‌توان برای ساختمان‌های کم ارتفاع یا متوسط استفاده کرد.

قطعات آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیکی مانند سایر آسانسورها از قطعات مختلفی تشکیل شده است در صورت نیاز به خرید قطعات آسانسور بهتر است از قبل با آنها آشنایی تقریبی داشته باشیم. پاره‌ای از این قطعات در تمامی انواع آسانسورها یافت می‌شوند مانند ریل، کابین، درب و… اما برخی قطعات مخصوص آسانسور هیدرولیکی هستند. 

مهم‌ترین این قطعات جک، پاوریونیت، کارسلینگ، شلنگ، موتور و پمپ هیدرولیکی، شیرهای هیدرولیکی و…هستند که هر یک به نوبه خود از قطعاتی تشکیل شده‌اند. در ادامه هر یک را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

جک هیدرولیک

این قطعه بازوی حرکتی و مهم‌ترین عامل برای جا‌به‌جایی آسانسورهای هیدرولیکی است. این جک‌ها انواع گوناگونی دارند که به لحاظ ساختار و نیز روش نصب متفاوت‌اند. جک هیدرولیک از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل می‌شود. بخش متحرک آن شفت جک نام دارد که داخل سیلندر قرار می‌گیرد و جریان روغن باعث حرکت آن می‌شود.

پاوریونیت

در میان قطعات آسانسور هیدرولیکی پاوریونیت است که نیروی لازم برای حرکت آسانسور را تأمین و آن را کنترل می‌کند، نیروی الکتریسیته نیروی ورودی به این بخش است که در نهایت به نیروی هیدرولیک لازم برای حرکت جک و در نهایت جابه‌جایی کابین مبدل می‌شود. پاوریونیت خود شامل بخش‌هایی مانند شیرهای کنترل، الکتروموتور، پمپ هیدرولیک، مخزن روغن و سایر ادوات هیدرولیک است.

کارسیلنگ

این قطعه وظیفه نگهداری کابین آسانسور را بر عهده دارد و بسته به نوع سیستمی که در آن به کار می‌رود شامل انواع مستقیم و غیرمستقیم می‌شود. نوع غیرمستقیم خود شامل قطعاتی از قبیل فلکه، پایه جک، قلاب‌های بکسل و مهم‌تر از همه‌ی اینها پاراشوت است.

شیر کنترل هیدرولیک

این قطعه که به آن شیر برقی نیز می‌گویند مهم‌ترین قطعه در میان قطعات آسانسور هیدرولیکی است. شیر کنترل هیدرولیک در واقع کنترل‌کننده جریان ورودی و خروجی جک آسانسور است. تمامی بخش‌های کنترل سرعت و نیز ایمنی سیستم تا حد بسیاری به کارکرد همین قطعه وابسته است.

موتور و پمپ هیدرولیکی

یکی از اصلی‌ترین قطعات آسانسور هیدرولیکی موتور آن است که وظیفه تأمین قدرت آسانسور را بر عهده دارد. در واقع این قطعه به عنوان یک مبدل عمل می‌کند و با دریافت انرژی الکتریکی به عنوان ورودی و تبدیل آن به انرژی مکانیکی، پمپ را به گردش درمی‌آورد. این پمپ درون مخزن روغن قرار دارد و روغن توسط آن به داخل سیلندر پمپاژ می‌شود.

شلنگ

در آسانسورهای هیدرولیکی برای اتصال جک و پاوریونیت و جریان روغن در میان آنها باید از شلنگ یا لوله استفاده کرد.

علاوه بر قطعات گفته شده در بالا آسانسورهای هیدرویکی قطعات دیگر را نیز شامل می‌شوند که عبارتند از:

  • کنترل‌کننده الکترونیکی آسانسور که عملکرد آن را کنترل می‌کند.
  • مخزن روغن که مایع سیال یا روغن هیدرولیک در آن نگهداری می‌شود.
  • پیستون هیدرولیکی با فشار مایع سیال بالا و پایین می‌رود و کابین را به حرکت درمی‌آورد.
  • روغن هیدرولیک که برای انتقال نیروی هیدرولیکی به پیستون و راه‌اندازی آسانسور نقش مهمی را بر عهده می‌گیرد.

قیمت و هزینه‌های مربوط به آسانسور هیدرولیکی

ممکن است پس از پرداختن به قطعات آسانسور هیدرولیک ذهنمان درگیر پرسش از قیمت این آسانسور شود. عوامل مختلفی در تعیین قیمت انواع آسانسور نقش دارند از جمله نوع و برند قطعات به کار رفته در آنها. فرایند نصب، راه‌اندازی و نگهداری آسانسور هم خود شامل هزینه‌هایی خواهد بود. 

این عوامل در مورد آسانسورهای هیدرولیکی هم حائز اهمیت هستند. یکی از مواردی که به هنگام استفاده از آسانسورهای هیدرولیکی هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد حذف اتاقک موتورخانه است. این آسانسورها و قطعات و تجهیزات مربوط به آنها در مقایسه با نوع کششی آسانسور قیمت پایین‌تری دارند و مصرف انرژی نیز در آنها کمتر است. علاوه بر این نصب و راه‌اندازی این آسانسورها فرایند ساده‌تری دارد که طبیعتا شامل هزینه‌های کمتری هم می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم آسانسور هیدرولیکی از رایج‌ترین انواع آسانسورها هستند که از ایمنی، سرعت نسبتا بالا و قیمت مناسبی برخوردارند و علاوه بر کم مصرف بودن فرایند نصب و نگهداری آسانی هم دارند و به هنگام خرید آنها مانند خرید هر وسیله دیگر باید این مزایا را در نظر داشت. در صورت تطابق ویژگی‌های این نوع آسانسور با شرایط محیطی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهترین گزینه برای جابه‌جایی راحت و ایمن است.

حال که این متن را مطالعه کرده‌اید باید بدانید که اهمیت هر یک از قطعات آسانسور هیدرولیک چقدر است پس در صورتی که قصد خرید این قطعات را داشته باشید بهتر است با مراجعه به فروشگاه‌های معتبری که اقدام به فروش قطعات آسانسور هیدرولیک می‌کنند از کیفیت آنها مطمئن شوید. علاوه بر این لازم است به این نکته توجه داشته باشید که قیمت قطعات آسانسور هیدرولیک نیز به کیفیت و برند آنها بستگی دارد.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.