درایو آسانسور چیست

درایو آسانسور چیست و انواع آن چه کاربردهایی دارد؟

تا به حال این تجربه را داشته‌اید که سوار آسانسور شوید و در هنگام شروع حرکت آن، اتاقک آسانسور دچار یک ضربه شود و این تکان شدید ناخودآگاه در دل شما دلهره‌ای ایجاد کند؟ در آسانسورهای امروزی از قطعه‌ای مهم به نام درایور یا درایو آسانسور برای موتور آن استفاده می‌کنند که این شوک و تکان ناگهانی را از بین می‌برد و امکان حرکت بدون لرزش و صدا را برای آسانسور فراهم می‌کند. انواع درایو آسانسور با کاربردهای گوناگون وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

درایو آسانسور چیست؟

پیش از معرفی انواع درایو آسانسور، تعریفی از آن ارائه می‌کنیم. درایو آسانسور را با نام درایور موتور یا اینورتر آسانسور هم می‌شناسند. درایور قطعه‌ای است که برای کنترل سرعت و دور موتور استفاده می‌شود تا شوک‌ها و تکان‌های حرکتی در هنگام استفاده از آسانسور را از بین ببرد.

اینورتر آسانسور چیست

معرفی انواع درایو آسانسور

در اکثر آسانسورهای امروزی دو نوع کلی از درایور طراحی می‌شود؛ یکی درایور کششی و دیگری درایور هیدرولیکی است. تفاوت اصلی این دو، در سیستمی است که برای انتقال کابین آسانسور به کار می‌برند. یک درایور دیگر هم وجود دارد که مخصوص موتور آسانسور است و با نام VFD شناخته می‌شود. 

درایورهای آسانسور جزو ضروری‌ترین قطعات آسانسور محسوب می‌شوند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل اطمینان و کارآمد باشند و حمل‌ونقل افراد و اشیا را با ایمنی انجام دهند. از انواع درایو آسانسور می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد:

درایور کششی آسانسور

در آسانسورهایی با درایور کششی از یک موتور و یک سیستم چرخ‌دنده برای حرکت دادن آسانسور در امتداد ریل‌های راهنما استفاده می‌شود. موتور در این نوع آسانسور، چرخ دنده را می‌چرخاند و چرخ‌دنده به یک زنجیر یا طنابی متصل است که خود به یک قرقره وصل شده ‌است. قرقره به کابین آسانسور وصل بوده و چرخش چرخ‌دنده باعث کشیدگی در زنجیر می‌شود و کابین آسانسور را به بالا یا پایین حرکت می‌دهد.

از درایور کششی در ساختمان‌های متوسط و بسیار مرتفع (برج‌ها) استفاده می‌شود. برای ساختمان‌هایی که از این نوع درایور استفاده می‌کنند در بالای ساختمان، وجود یک موتورخانه ضروری است. درایورهای کششی به دو دسته گیربکس‌دار و بدون گیربکس (گیرلس) تقسیم می‌شوند.

معرفی انواع درایو آسانسور

درایور هیدرولیکی آسانسور

درایورهای هیدرولیکی از یک پمپ هیدرولیک و یک سیلندر برای حرکت دادن کابین آسانسور استفاده می‌کنند. پمپ هیدرولیک یک سیال را تحت فشار قرار می‌دهد و از آن برای حرکت پیستون در داخل سیلندر استفاده می‌کند. پیستون هم به کابین آسانسور متصل است و با حرکت پیستون، کابین بالا یا پایین می‌رود. این درایور هیدورلیکی معمولا برای ساختمان‌های چهار الی پنج طبقه و کوتاه استفاده می‌شود.

درایور موتور آسانسور

علاوه‌بر دو درایور کششی و هیدرولیکی که در ساختار کلی آسانسور به کار می‌روند؛ یک درایور مخصوص هم برای موتور آسانسور وجود دارد که این درایور را با نام Variable Frequency Drive یا به اختصار VFD می‌شناسند. در این متن هر بار سخنی از درایور آسانسور به میان آید منظور همان درایور موتور آسانسور است.

عملکرد یا وظیفه درایور آسانسور چیست؟

وظیفه اصلی درایور آسانسور یا همان درایور موتور آسانسور این است که برق ورودی به سیستم را ابتدا به ولتاژ DC (جریان مستقیم) تبدیل کند و سپس ولتاژ DC را باید به ولتاژ AC (جریان متناوب) تغییر دهد. 

بر اساس این وظیفه، اینورتر آسانسور این امکان را دارد که با حالتی آهسته و پیوسته دور موتور را از صفر کم‌کم زیاد کند و به این ترتیب حرکت نرم کابین آسانسور را رقم بزند. همچنین این قطعه صدای حرکت آسانسور را هم بسیار کاهش می‌دهد.‌ در کل وظیفه اصلی درایور آسانسور تنظیم فرکانس برق و سرعت دور در موتور آسانسور است.

مزایای درایور آسانسور

استفاده از درایورهای آسانسور مزایای مهمی دارد. این موارد عبارتند از:

  • درایورهای موتور آسانسور این امکان را فراهم می‌کنند که کابین با شتاب و سرعت‌های متفاوت و متناسب با نیاز افراد حرکت کند.
  • حرکتی بدون ضربه و پیوسته را برای کابین ایجاد می‌کنند.
  • درایورها با محدود کردن جریانی که موتور تحمل می‌کند موتور را در برابر وزن و بار اضافی حفظ می‌کنند.
  • درایور موتور می‌تواند با تنظیم دور موتور باعث کاهش مصرف انرژی شود.
  • سطح کارایی و ایمنی آسانسور با استفاده از VFDیا اینورتر آسانسور افزایش می‌یابد.

مزایای درایور آسانسور

نکات مهم برای نگهداری از درایو آسانسور

اگر شما نیاز به تعمیر درایو آسانسور دارید یا قصد دارید با رعایت نکاتی عمر آسانسور خود را افزایش دهید، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • این قطعه در حرکت ایمن و بی‌دردسر آسانسور بسیار اهمیت دارد، از این‌رو باید نصب و تعمیر درایور را به یک متخصص بسپارید.
  • درایوهای آسانسور نیاز دارند که به صورت دوره‌ای بررسی و در صورت لزوم تعمیر شوند. با بررسی دوره‌ای می‌توانید از خرابی‌های ناگهانی و هزینه‌های سنگین جلوگیری کنید. اگر به دنبال سرویس آسانسور در تهران هستید بهتر است با متخصصان این حوزه تماس بگیرید.
  • در هنگام نصب و تنظیم درایو آسانسور نکات ایمنی و محدودیت‌ها را برای استفاده افراد از آسانسور به خاطر بسپارید.

انواع درایور موتور آسانسور

به‌طور کلی درایورهای موتور آسانسور به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند و بر اساس موتوری که در آسانسور به کار رفته است باید این درایوها را انتخاب کنید.

درایور تابلو فرمان دو سرعته

این نوع از درایور بیشتر در آسانسورهای قدیمی‌تر دیده می‌شود. در این آسانسورها درایوهای کنترل سرعت وجود ندارند و کابین آسانسور در هنگام شروع و پایان حرکت دارای لرزش و تکان است. 

این درایور برای موتورهای ‌گیربکس‌دار دو سرعته به کار می‌‌رود که دو سرعت تند و کند دارند. معمولا شروع حرکت در این موتورها با سرعت زیاد و پایان حرکت و توقف با سرعت کم انجام می‌شود. این درایور در مقایسه با درایورهای دیگر مصرف انرژی بیشتری دارد.

درایور تابلو فرمان 3VF

اگر بخواهیم بهترین درایور آسانسور را مشخص کنیم، درایور تابلو فرمان 3VF بی‌شک یکی از بهترین درایورها خواهد بود. درایو VVVF قطعه‌ای پیشرفته است که کمک می‌کند حرکت و توقف کابین آسانسور بدون لرزش، ضربه و بسیار نرم انجام شود. این درایور بین موتور سه فاز آسانسور و شبکه برق تابلو فرمان قرار می‌گیرد. 

این درایور توان الکتریکی را از شبکه برق دریافت می‌کند و بر اساس تنظیماتی که از قبل بر روی آن اِعمال شده ‌است ولتاژ خروجی را تعیین می‌کند و سپس این فرکانس را به موتور آسانسور می‌فرستد و از این طریق سرعت دور موتور را تنظیم می‌کند. این تنظیمات باعث می‌شوند حرکت کابین همواره بدون ضربه و تکان باشد. این درایور را با نام درایور آسانسور تک سرعته هم می‌شناسند.

انواع درایور موتور آسانسور

مزایای درایور آسانسور تک سرعته

از آنجایی‌که درایور تابلو فرمان VVVF از بهترین درایورها به شمار می‌آید، بهتر است تعدادی از مزایای آن را برشماریم:

  • به دلیل کاهش تعداد شوک‌ها و تکان‌ها باعث افزایش طول عمر قطعات آسانسور می‌شود.
  • حرکتی نرم و یکنواخت را برای کابین و انتقال افراد ایجاد می‌کند.
  • چون درایور 3VF حرکت کابین را کم می‌کند نیاز به کنتاکتورهای کوچک‌تری است و این صدای حرکت آسانسور را هم کاهش می‌دهد.
  • موتور آسانسور با این درایور کمتر گرم می‌شود و استهلاک کمتری هم دارد. همین امر منجر به افزایش طول عمر مفید موتور آسانسور می‌شود.
  • این درایور با تنظیمات برق، مصرف انرژی را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • طول عمر موتور و قطعات آسانسور که به‌خاطر استفاده از درایور افزایش می‌یابند، هزینه‌های تعمیر و سرویس را در بلندمدت کاهش می‌دهند. اگر تعمیرات آسانسور در شمال تهران یا دیگر مناطق تهران دارید توسط متخصصان این حوزه به بهترین شکل انجام می‌شود.

درایور آسانسور؛ قطعه ای ضروری برای حرکت ایمن کابین

در آسانسورهای امروزی نه تنها ایمنی، بلکه راحتی و بی‌صدا بودن حرکت کابین آسانسور یک ضرورت به حساب می‌آید. درایور آسانسور همان قطعه‌ای است که می‌تواند حرکت کابین را تسهیل، یکنواخت و ایمن کند. اما این درایور باید به نسبت نوع موتور و سیستم طراحی شده برای آسانسور انتخاب شود. 

شما اگر به دنبال تعمیرات و بازسازی آسانسور در غرب تهران یا نواحی دیگری از این استان هستید بهتر است پیش از اقدام به هر کاری با متخصصان این حوزه مشورت کنید و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.