سیم بکسل چیست

سیم بکسل چیست و چه کاربردی در آسانسور دارد؟

برای برخی از افراد این سؤال ایجاد می‌شود که سیم بکسل چیست؟ سیم بکسل یا همان طناب فولادی، ابزاری است که به منظور بالا بردن یا جابجایی بار یا افراد کاربرد دارد. استفاده از سیم بکسل در طول زمان رواج یافت و این ابزار توانست خدمت بزرگی را به صنعت ارائه سازد. 

این طناب فلزی از چندین رشته مفتولی قدرتمند تشکیل شده است که به شکل مارپیچ دور هسته اصلی قرار دارند. این ابزار برای اولین بار در آلمان و به‌منظور بالا بردن اجسام مورد استفاده قرار گرفت. امروزه انواع مختلف سیم بکسل با کارایی مختلف قابل مشاهده هستند.

تاریخچه سیم بکسل

سیم بکسل در سال‌های 1981 میلادی توسط یک مهندس آلمانی با نام ژلیوس آلبرت ساخته شد. وی مدیر معدن نقره در آلمان بود. در آن زمان رطوبت بسیار بالای معدن و اصطکاک طناب با دیواره‌های سنگی، سبب پاره شده زنجیر و الیاف گیاهی موجود در قرقره‌های کششی می‌شد. زنجیر و الیاف گیاهی از قدرت حمل پایینی برخوردار بوده و عمر مفید کوتاهی داشتند. 

در آن زمان، ژلیوس آلبرت توانست به طور دستی، 3 رشته مفتول نازک فلزی را به دور هسته فلزی مرکزی بتاباند. وی با کمک روش‌های ریسندگی، طناب‌های فلزی باریکی را ایجاد کرد.

سیم بکسل چیست؟

این وسیله که با نام طناب فولادی شناخته می‌شود، از 3 جزء اصلی مغزی، لایه سیم و سیم تشکیل می‌شود. لایه سیم از تابیده شدن چند سیم حاصل شده و با تابیدن رشته‌های سیم به دور مغزی، سیم بکسل ساخته می‌شود. 

جنس‌های به کار رفته در سیم بکسل می‌تواند بر اساس کاربرد و شرایط محیط متفاوت باشد؛ با این حال، رایج‌ترین آلیاژ به کار رفته در این ابزار، فولاد و استیل هستند.

تمامی سیم بکسل‌ها از 3 بخش اصلی ساخته می‌شوند. این 3 بخش به شرح زیر هستند:

  1. مفتول: از تابیدن چندین مفتول به دور یکدیگر، استرند ایجاد می‌شود. جنس آن می‌تواند برنز، آهن یا فولاد باشد.
  2. استرند: این بخش که حاصل از تابیدن سیم مفتول است، به دور هسته یا مغزی تابانده می‌شود.
  3. هسته یا مغزی: هسته موجود در سیم بکسل مسئولیت نگهداری و حفظ رشته‌ها را در زمان وارد شدن فشار بر عهده دارد. جنس مغزی می‌تواند از فولاد یا کنف باشد.

سیم بکسل در صنایع مختلف و برای جابجایی و لیفتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، این وسیله نقش کنترل، مهار و نگهداری بار را بر عهده می‌گیرد. انواع سیم بکسل را می‌توان در عملیات مربوط به معادن، جرثقیل و در کارهای کوچک مانند ترمز دوچرخه مشاهده کرد. در صنایع کشتیرانی، برق، سدسازی، شرکت‌های حفاری، نفت و پتروشیمی، معادن، حمل‌ونقل، آسانسور و غیره می‌توان از انواع سیم بکسل بهره‌جویی کرد.

انواع سیم بکسل و کاربرد هرکدام

همان‌طور که گفته شد، سیم‌های بکسل در انواع متنوع و برای اهداف مختلف ساخته می‌شوند.

انواع سیم بکسل

در ادامه با رایج‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد:

  1. سیم بکسل کلایمر : از سیم تقویت شده فولادی کلایمر، جهت عملیات تعمیرات، نظافت یا نقاشی بر روی ساختمان‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است استفاده می‌شود. این کابل‌ها از طراحی خاصی برخوردار بوده و از 4 استرند تشکیل می‌شوند. هر یک از این 4 استرند از 31 مفتول تشکیل می‌شود.
  2. سیم بکسل نتاب : این محصول از انعطاف بالا و نیروی گسیختگی بسیار ایده‌آلی برخوردار است. طراحی منحصربه‌‌فرد این سیم باعث می‌شود تا بتوان از آن در جرثقیل‌ها بهره‌جویی و برای جابجایی بارهای بسیار سنگین استفاده کرد. سیم‌های فولادی نتاب در بافت‌های 7 در 19 و 7 در 35 قابل تهیه هستند.
  3. سیم بکسل استیل : سیم بکسل‌های ساخته شده از استیل، مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی داشته و می‌توانند حرارت بالاتر از هزار درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند. از این محصولات معمولاً در صنایع شیمیایی، دارو و غذا استفاده می‌شود. این سیم‌های قدرتمند می‌توانند در برابر اثرات مخرب آب دریا، مقاومت بسیار بالایی را ارائه بدهند.
  4. سیم بکسل افشان : این دسته از سیم بکسل‌ها با بافت 6 در 7 قابل مشاهده بوده و در فعالیت‌هایی که از ایمنی و حساسیت کمی برخوردار هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیم‌ها نسبت به انواع فولادی، از بافت ساده‌تری برخوردار بوده و در امورات ساده‌تر به کار گرفته می‌شوند.
  5. سیم بکسل مهاری : از این دسته از سیم بکسل‌ها برای مهار دکل‌ها بهره‌جویی می‌شود. نمونه‌های قطر بالاتر سیم مهاری، برای اتصالات و نگهداری پل‌ها کاربرد دارند. مفتول‌های موجود در این سیم‌ها از نوع گالوانیزه گرم آبکاری بوده و از میزان استحکام کششی بسیار بالایی برخوردار هستند.

مشخصات سیم بکسل

مشخصات سیم بکسل به طور مستقیم بر طول عمر و کیفیت و کارکرد آسانسور تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر لازم است اطلاعاتی درباره مشخصات سیم بکسل داشته باشید. برخی از اصلی‌ترین مشخصات سیم بکسل عبارتند از:

  • قطر سیم
  • وزن یک متر از آن
  • حداقل نیروی گسیختگی
  • گرید
  • نوع بافت و مغزی
  • میزان بار امن

پیش از انتخاب سیم بکسل مناسب باید این مشخصات را بررسی کرده و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

سیم بکسل آسانسور چیست؟

سیم بکسل فولادی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌های آسانسور محسوب می‌شود. این محصول برای جابجایی و بالا و پایین بردن آسانسورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم بکسل آسانسور چیست

قطر و کشش سیم بکسل موجود در بالابر می‌تواند با توجه به سرعت موتور و وزن کابین متفاوت باشد.

انواع سیم بکسل آسانسور

اگر قصد خرید یا تعویض سیم بکسل آسانسور ساختمان‌تان را دارید، لازم است با انواع سیم بکسل آسانسور آشنا شوید. رایج‌ترین سیم‌های فولادی به کار رفته در آسانسور به 2 نوع هسته فیبری و هسته فولادی تقسیم شده که در ادامه توضیحات بیشتری را در این زمینه مشاهده خواهید کرد:

سیم بکسل هسته فیبری

سیم فولادی هسته فیبری مورداستفاده در آسانسور به 2 دسته هسته طبیعی و هسته مصنوعی تقسیم می‌شود. متریال انعطاف‌پذیر موجود در این سیم‌ها باعث تطابق‌پذیری بیشتر آن‌ها می‌شود. 

نمونه‌های هسته فیبری طبیعی از جنس کنفی ساخته شده و از قابلیت روان‌کاری بهتری برخوردار هستند. نمونه‌های مصنوعی نیز از جنس پلی پروپیلن یا پلی آرامین ساخته می‌شوند. این سیم‌ها از پایداری بیشتری برخوردار بوده و در شرایط محیطی مرطوب مقاومت بیشتری را نشان می‌دهند.

سیم هسته فولادی

این دسته از سیم‌بکسل‌ها از فلزات قدرتمند و مستحکمی ساخته می‌شوند. این مسئله سبب می‌شود که این سیم بکسل‌ها علاوه بر تحمل فشار بالا، در برابر حرارت نیز مقاومت بسیار بالایی ارائه بدهند. مغزی موجود در سیم‌بکسل‌های فولادی قطر بیشتری نسبت به مدل‌های هسته فیبری دارد. این قطر بالا، موجبات کاهش ارتجاع سیم را فراهم می‌آورد. 

به همین علت، امروزه استفاده از سیم بکسل‌های فولادی رایج‌تر از انواع هسته فیبری است. این سیم‌ها را در آسانسورهای دارای سرعت بالا و دارای ظرفیت بار بالا می‌توان مشاهده کرد.

خطرات آسیب به سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل موجود در آسانسورها، از جمله قطعاتی هستند که دچار فرسودگی می‌شوند. به همین دلیل می‌بایست بازدیدهای دوره‌ای از این قسمت را جدی گرفت. سیم بکسل‌های موجود در آسانسور را می‌بایست تقریبا بعد از 4 تا 5 سال مورد تعویض قرار داد. البته این یک میزان تقریبی است که می‌تواند بر اساس نوع آسانسور و نوع سیم بکسل متفاوت باشد.

به طور کلی، در سرویس‌های ماهانه توسط شرکت سرویس آسانسور می‌بایست سیم بکسل را مورد بازبینی قرار داد. این کار از 2 جهت اهمیت دارد. نخست آن که بازبینی و تعویض به‌موقع کابل می‌تواند مانع از پارگی ناگهانی آن شود. 

نکته دوم مربوط به قسمت فلکه موتور است. سایش بیش ‌از حد سیم بکسل روی فلکه موتور می‌تواند موجبات پاره شدن رشته‌های سیم و همچنین گود شدن شیارهای فلکه را فراهم آورد.

راهکارهای افزایش عمر سیم بکسل

بدیهی است که عمر مفید سیم بکسل آسانسور هم می‌تواند تمام شود. در جهت افزایش بهره‌وری و طول عمر سیم بکسل آسانسور می‌بایست به چند نکته توجه داشته باشید:

  • انتخاب و خرید سیم بکسل باکیفیت از مراکز معتبر
  • توجه به ضریب ایمنی سیم بکسل
  • بازدید ماهانه از ناحیه قرارگیری سیم بکسل
  • عدم تحمیل بارهای فراتر از ظرفیت
  • عدم تمیز کردن سیم بکسل با سطوح تیز
  • مراقبت از سیم‌بکسل در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف
  • در فصل گرما، روغن درون مغزی‌ کنفی رقیق شده و از کابل خارج می‌شود. این مسئله باعث خشک شدن سیم بکسل و درنهایت پارگی آن می‌شود؛ لذا برای جلوگیری از این اتفاق، می‌بایست به‌صورت ماهانه مغزی کنفی‌ها را با استفاده از روغن‌های مخصوص، روغن‌کاری کرد.

در صورت مواجهه با هرگونه اختلال در آسانسور حتما با شرکت تعمیرات آسانسور شبانه روزی تماس بگیرید. ممکن است این اختلال در عملکرد به سیم بکسل آسانسور مرتبط باشد که در این صورت متخصصین آمانج در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل را رفع خواهند کرد.

سخن پایانی

امروزه انواع مختلفی از سیم بکسل را می‌توان در صنایع مختلف مشاهده کرد. هریک از این کابل‌ها از اندازه‌ها، متریال و ویژگی‌های ساخت متفاوت و منحصربه‌فردی برخوردار هستند. رایج‌ترین سیم بکسل‌های مورداستفاده در آسانسورها، سیم بکسل هسته فولادی و هسته فیبری هستند. 

این کابل‌ها در شرایط مختلف دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. همچنین این اجزا به سرویس دوره ای و نگهداری صحیح نیاز دارند؛ لذا با بازدید دوره‌ای و همکاری با تکنسین‌های متخصص، می‌توانید موجبات افزایش بهره‌وری و ایمنی آسانسور را فراهم آورید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.