عیب یابی تابلو فرمان آسانسور

اهمیت عیب یابی تابلو فرمان آسانسور؛ چیزی بین مرگ و زندگی!

سیستم آسانسور از بخشهای مختلف مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده که در واقع همکاری این بخش‌ها عملکرد مطلوب آسانسور را در پی دارد. همه‌ی این بخش‌ها مهم هستند اما پاره‌ای از آنها از اهمیت دو چندان برخوردارند. وقتی که صحبت از خرابی آسانسور می‌شود، عیب‌یابی درست و به موقع نقش بسیار مهم و مؤثری می‌یابد.

آسانسور خراب می‌تواند موجب دردسر، تأخیر و حتی خطرات احتمالی برای سرنشینان و کاربران شود. تشخیص علل خرابی و پیدا کردن درست‌ترین راه برای خلاص شدن از آن‌ها می‌تواند در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرده و عملکرد نرم و روان آسانسور را در پی داشته باشد.

عیب یابی تابلو فرمان آسانسور  به دلیل نقش مهم این بخش در فرایند بازسازی باید به موقع باشد و دقت بالایی برای آن صرف شود. بعلاوه صرف هزینه تعمیر آسانسور به طور کل در بلند مدت باعث صرفه‌جویی در پاره‌ای دیگر از هزینه‌ها خواهد شد و از این جهت نیز توجه به آن مهم است.

تابلو فرمان آسانسور چیست؟

تابلو فرمان یکی از بخشهای الکتریکی آسانسور است که مسئولیت هماهنگی و کنترل خدمات و کارهای مختلفی که آسانسور از جنبه‌های مختلف انجام می‌دهد را به عهده دارد؛ کنترل بخشهایی مثل جابه‌جایی، سرعت و شتاب، تأخیر احتمالی در زمان باز شدن درب آسانسور، تراز کردن و دریافت سیگنال‌ها.

تابلو فرمان آسانسور چیست؟

به طور کل هدایت درست آسانسور به کارکرد مطلوب این بخش مربوط می‌شود. این بخش شبیه به یک جعبه‌ی فلزی است که خود از اجزاء بسیار دیگری تشکیل شده و در موتورخانه نگهداری می‌شود.

وظایف تابلو فرمان آسانسور

برخی کارکردها و وظایف اصلی تابلو فرمان آسانسور عبارتند از:

  • رساندن کابین آسانسور به طبقه‌ی صحیح
  • به حداقل رساندن زمان سفر
  • به حداکثر رساندن راحتی مسافر با حرکت آرام و یکنواخت
  • افزایش یا کاهش سرعت در زمان لازم و جابه‌جایی در محدوده‌ی سرعت مطمئن
  • حفظ ایمنی کاربران
  • و…

اهمیت عیب‌ یابی تابلو فرمان آسانسور

همانطور که دیدید، تابلو فرمان هسته‌ی مرکزی یک آسانسور است و کنترل سیستم آن را بر عهده دارد. به همین دلیل در صورت خرابی کل سیستم آسانسور را درگیر می‌کند و درصورت عیب‌یابی و تعمیر به موقع بهبود عملکرد کل سیستم را تأمین خواهد کرد.

این قطعه از اجزاء بسیار پیچیده‌ای تشکیل شده و همین باعث می‌شود که تنها افراد متخصص و مجرب به خوبی از عهده‌ی عیب‌یابی و تعمیر آن برآیند. به همین خاطر لازم است که در صورت خراب شدن آسانسور تنها به مؤسسات و شرکت‌های معتبر که تخصص کامل تعمیرات برای این قطعه را دارند، مراجعه و اعتماد کنید.

عیب‌ یابی تابلو فرمان آسانسور

همانطور که گفتیم حساسیت و اهمیت بالای این قطعه، دقت بالا در عیب‌یابی تابلو فرمان و سیستم آسانسور و تعمیر به موقع را به امری ضروری تبدیل می‌کند. لازم است که برای انجام این کار با برنامه‌ریزی دقیق از رویکردی سیستماتیک پیروی شود. ساختار تابلو فرمان آسانسور بسیار پیچیده است و این کار شناسایی و تشخیص کدها و خطاهای آن را دشوار می‌کند.

علاوه بر این نحوه‌ی سازماندهی آن بسته به شرکتی که آن را عرضه می‌کند، متفاوت خواهد بود که این خود بخشی از آن پیچیدگی است و خطایابی در هر کدام را با دیگری متفاوت می‌سازد. شرکت‌های معتبری که در کار تعمیر و بازسازی آسانسور همیشه بهترین خدمات را به متقاضیان در مناطق مختلف شهر تهران ارائه می‌دهند.

نحوه‌ی عیب‌یابی در تابلو فرمان به این شکل است که ال سی دی یا صفحه نمایش کوچکی بر روی هر تابلو فرمان آسانسور وجود دارد که تمامی کدهای خطا به صورت عددی یا متنی بر روی آن به سادگی قابل مشاهده است. توضیحات مربوط به هر یک از این کدها در دفترچه راهنمای هر آسانسوری آمده است.

اهمیت عیب‌ یابی تابلو فرمان آسانسور

پس می‌توان با مشاهده و خواندن این کدهای خطا و سپس مراجعه به دفترچه راهنما آنها را تشخیص داد و سپس برطرف کرد. اما بهتر است این کار به افراد کارشناس و متخصص سپرده شود زیرا همیشه کار به همین سادگی نیست علاوه بر این گاهی اوقات ممکن است خطای موجود کاملا منطبق با کد خطای قابل مشاهده بر روی صفحه نمایش نباشد. همه‌ی اینها و نیز عدم آشنایی کافی با مسائل فنی سپردن این کار به شرکت‌ها و افراد معتبر و مجرب را ضروری می‌سازد.

همچنین ساکنان محله فرشته می‌توانند با مطالعه بلاگ زیر نسبت به سرویس آسانسور در منطقه سکونتشان اطلاعات ویژه‌ای ‌را  کسب کنند: سرویس آسانسور در فرشته تهران

لیست کدهای خطای تابلو فرمان آسانسور

شناخت کدهای خطای تابلوی آسانسور و آشنایی با آن‌ها باعث می‌شود که محل دقیقی که دچار ایراد شده به راحتی تشخیص داده شود و بعد از آن تعمیرکاران بدون هدر دادن وقت و با سرعت بیشتری اقدامات لازم را انجام داده و آن را برطرف کنند. لیست خطاهای تابلو فرمان آسانسور را در جدول زیر مشاهده کنید:

1کد خطاعلت بروز
2SAFTY_/_EO420-FL3MU08MD08

قطعی یکی از سوئیچهای بالا و پایین

قطعی سوئیچهای قارچی ته چاه

قطعی گاورنر بالا و پایین

خرابی فیوز 110 ولت

قطعی کنتاکت دوشاخه‌ درب آسانسور

3DOOR IS OPEN401-FLGMU01MD01

قطعی کنتاکت دوشاخه درب آسانسور

قطعی سوئیچهای قارچی ته چاه

قطعی سوئیچهای بالا و پایین

قطعی گاورنرهای بالا و پایین

4DOOR OPEN-FL6MU13MD13

باز ماندن درب آسانسور برای مدت طولانی

قرارنگرفتن دوشاخه درها در محل دست خود

5on Error71قطعی مدار ایمنی از نقطه 71
6error Mainغیر فعال شدن یا فعالیت غیرعادی ورودی‌ها
7on Error 66قطعی مدار ایمنی از نقطه 66
8on Error 68قطعی مدار ایمنی از نقطه 68
9Error FTOفعال شدن سنسور حرارتی موتور به علت داغ شدن بیش از حد
10Error Travelبرئز خطا در حرکت آسانسور
11Error Crv&Mrv

فعال شدن هم زمان رویزیون‌های کابین و تابلو

 

12Direction Faultخطا در اتصال can  و ca1
13Error ca1&canفعال شدن هم زمان سنسورهای اضطراری دورانداز
14Closing time outطولانی شدن زمان بسته شدن در
15Fault Bypass Safetyپل شدن مدار ایمنی
16 Error Load Overتحمل ظرفیت بیش از حد مجاز کابین
17Error Fatalنا معتبر شدن پارامترها در حافظه سیستم
18opening time outطولانی شدن زمان باز شدن درها
19eeprom is missingموجود نبودن آی سی حافظه
20G22 is not readyقطعی کنترل فاز یا فیوز تغذیه
21Error in 4BSقطعی میکرو سوئیچ ترمز
22Fireفعال شدن میکروسوئیچ آتشنشانی
23Motor move inversبروز خطا در جهت حرکت کابین
24fault S.S. wiringبروز خطا در سیم‌کشی سری استپ
25EC32 is not readyنصب نبودن برد گسترش
26Error in request keyبروز خطا در سشتی احضار آسانسور
27Floor key activeفعال شدن سشتی طبقه
28Noise in serialقطعی ارتباط بین دو تابلوی دوپلکس
29Relevelingهنگام لول کردن مجدد در آسانسورهای هیدرولیکی
30Two SS door cabinکنترل نرم‌افزاری دو در بوسیله رله‌های DO و DC
31Pull out jumperنشان‌دهنده لزوم برداشتن جامپر برد EC16
32Reset for startنشان دهنده این که تابلو باید برای استارت دوباره فعال شود
33Wrong passwordاشباه بودن کد ورور به تنظیمات
34RESET FOR STARTوقتی تابلو باید برای استارت ریست شود
35SERI STOP IS OPENقطعی برق ترمینال TP4
36CONTACTORS ERRORچسبیدن یکی از کنتاکتورها

همانطور که از نکات گفته شده برمی‌آید، تابلو فرمان آسانسور از قطعات بسیار حیاتی است و مطمئن شدن از سلامت آن برای اخذ استاندارد آسانسور ضروری است.

سخن پایانی

یکی از خدمات عمده‌ی شرکت‌های آسانسور انجام کارهای مربوط به تعمیر، سرویس و نیز بازسازی آسانسور توسط یک تیم مجرب در مناطق مختلف شهر تهران از جمله بازسازی آسانسور شمال تهران است. مناطق شمالی تهران معمولا دارای بافت مدرن هستند و ساختمانهایی که در این مناطق وجود دارند اغلب دارای معماری مدرن اند، وجود این نوع معماری این ساختمانها را برای بازسازی و به‌روز کردن از انعطاف خاصی برخوردار می‌کند. آسانسورها هم بخشهای مهمی از این ساختمانها هستند که به هنگام بازسازی باید به آنها توجه کرد.

سیستم مدرن و پیچیده‌ی آسانسورهای پیشرفته می‌تواند کار بازسازی را جز برای افراد ماهر و متخصص دشوار کند. حساسیت بالای این سیستمها دلیلی کافی برای مراجعه به مؤسسات و شرکتهای معتبر است. ما در آمانج بیشترین توجه را همواره به رضایت مشتری اختصاص می‌دهیم. همچنین در زمینه‌ی سرویس و بازسازی آسانسور بهترین خدمات را به متقضیان ارائه می‌کنیم تا خیال مشتریان از عملکرد صحیح و ایمن آسانسور آسوده باشد.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.