ضوابط چاله آسانسور | آمانج

مهم‌ترین ضوابط چاله آسانسور که باید بدانید

این روزها کمتر پیش می‌آید که در کلان‌شهرها ساختمان‌هایی با تعداد طبقات کمتر از سه طبقه ساخته شوند. ساختمان‌های با تعداد طبقات کم این روزها جایشان را به برج‌ها و ساختمان‌های بلندتر داده‌اند و در چنین شرایطی هم آسانسور یا همان بالابر تبدیل به یکی از ارکان بسیار مهم ساختمان‌ها شده است.

یکی از نکات بسیار مهمی که به هنگام نصب آسانسور توسط شرکت خدمات آسانسور باید در نظر گرفته شود، طراحی و ساخت چاه و چاله آسانسور با ابعاد استاندارد و ایمنی بالاست. اما سوالی که شاید برای بسیاری از شما پیش آمده این است که چاه یا چله آسانسور چیست؟ و چه ضوابط و استانداردهایی را در مورد چاه آسانسور باید رعایت کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا با جواب تک تک این سوالات و ضوابط چاله آسانسور بیشتر آشنا شوید.

چاه آسانسور چیست؟

پیش از اینکه به معرفی چاهک یا چاله آسانسور بپردازیم، لازم است که اطلاعاتی درباره «چاه آسانسور» را با شما در میان بگذاریم. حتما به هنگام سوار شدن آسانسور متوجه شده‌اید که کابین آسانسور در یک فضای عمودی حصارشده با دیوارها حرکت می‌کند. این فضای عمودی همان چاه آسانسور است.

چاه آسانسور چیست | آمانج

در یک تعریف ساده‌تر باید بگوییم که چاه آسانسور فضایی عمودی است که کابین آسانسور، ریل حرکتی و وزنه تعادل در آن بالا و پایین می‌شوند. ارتفاع این چاه از کف یا همان پی ساختمان تا قسمت سقف موتورخانه ساختمان است. نکته بسیار مهم در طراحی چاه آسانسور، کاملا عمود بودن آن است زیرا در صورت وجود هرگونه انحنا یا خمیدگی در هر قسمتی از چاه، عملکرد آسانسور تهدید خواهد شد.

چاهک آسانسور یا چاله آسانسور چیست؟

حال که با مفهوم چاه آسانسور آشنا شدید، وقت آن رسیده که چاله یا چاهک آسانسور را به شما معرفی کنیم. دقت داشته باشید که چاه و چاله آسانسور دو بخش مجزا از سیستم آسانسور هستند. همانطور که گفتیم چاه آسانسور فضای عمودی بلندی است که کابین آسانسور در آن بالا و پایین می‌شود،

اما چاله یا چاهک آسانسور در واقع بخش پایینی چاه آسانسور است. این قسمت از چاه برای انجام برخی از تعمیرات آسانسور ساخته می‌شود. البته از قسمت چاله آسانسور برای قرار دادن ضربه‌گیر و برخی موارد دیگر نیز استفاده می‌شود.

ضوابط چاله آسانسور و ویژگی‎‌هایی که یک چاله استاندارد باید داشته باشد

قبل از نصب هر آسانسوری فضای آسانسور شامل همان چاه و چاله آن باید در نظر گرفته شود. در نظر گرفتن یک فضای مناسب و امن برای چاله آسانسور می‌تواند سبب افزایش ایمنی آسانسور نیز شود به همین خاطر هم لازم است که نصب آسانسور را به شرکتی بسپارید که ابعاد استاندارد چاله آسانسور و همچنین ضوابط چاله آسانسور را در نظر بگیرد و با دانش و آگاهی کامل این قسمت را انتخاب کند.

شاید برایتان سوال شده باشد که منظور از ضوابط چاله آسانسور دقیقا چیست؟ طبیعتا هر سیستمی برای بازدهی هرچه بیشتر و عملکرد هرچه بهتر باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا این ویژگی‌ها از بروز هرگونه خطر یا مشکل در آینده جلوگیری کنند. به مجموع این ویژگی‌ها ضوابط چاله آسانسور گفته می‌شود. با رعایت این ضوابط و استانداردها قادر به اخذ گواهی استاندارد آسانسور خواهید شد.

ویژگی‎‌هایی یک چاله استاندارد | آمانج

در ادامه به بررسی جزئی‌تر این ضوابط خواهیم پرداخت:

  1. طراحی درست دیواره : یکی از مهم‌ترین ضوابط چاله آسانسور این است که دیواره چاهک یا چاله آسانسور باید به شکلی طراحی شود که در هر 5 سانتی‌متر مربع بتواند حداقل 300 نیوتن نیرو را تحمل کند.
  2. روشنایی کافی : همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم از چاله آسانسور برای انجام برخی تعمیرات آسانسور توسط شرکت خدمات آسانسور نیز استفاده می‌شود. به همین خاطر روشنایی کافی این چاهک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این چاله برای فاصله 1 متری بالای سقف کابین و کف چاهک حداقل 5 لوکس روشنایی داشته باشد تا فردی که در حال تعمیر آسانسور است دچار مشکل نشده و کارش را به درستی انجام دهد.
  3. وسیله هشدار برای نجات اضطراری : شرایطی را در نظر بگیرید که مسئول سرویس و نگهداری آسانسور در تهران در حال تعمیر آسانسور در چاله آن گیر بیفتد در چنین شرایطی باید یک وسیله هشداردهنده برای نجات اضطراری او وجود داشته باشد.
  4. جنس دیواره چاهک : دیواره چاله آسانسور باید از جنس پلاستر ماسه و سیمان باشد تا ایمنی بیشتری داشته باشد.
  5. در نظر گرفتن درب ورودی : ارتفاع چاله آسانسور حداقل باید 1 و نیم متری باشد. در صورتی که این ارتفاع بیشتر از 2.5 متر شد، در نظر گرفتن درب ورودی برای چاله آسانسور بلامانع است.
  6. استفاده از نردبان : برای اینکه تکنسین بتواند راحت‌تر به ته چاله آسانسور رفت و آمد داشته باشد، باید در آن نردبان به کار گرفته شود.
  7. جلوگیری از جمع شدن آب در چاله : دقت داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید آب به قسمت چاله آسانسور نفوذ کند این مورد را شاید بتوانیم یکی از مهم‌ترین ضوابط چاله آسانسور بدانیم. در مناطقی که سطح آب زیرزمینی آن‌ها بالاتر است و فشار منفی می‌تواند احتمال نفوذ آب به چاله را افزایش دهد، نیاز به آب‌بندی دارند. این آب‌بندی می‌تواند با ایزوگام هم انجام شود. همچنین واجب است که چاله آسانسور باید کاملا ضد آب طراحی شود.
  8. ابعاد استاندارد چاله آسانسور : ابعاد چاله آسانسور بستگی به ابعاد چاه آسانسور دارد. بحث ابعاد کمی گسترده‌تر از سایر ضوابط چاله آسانسور است. به همین خاطر در ادامه به صورت جزئی‌تر و دقیق‌تری به بررسی ابعاد استاندارد چاله آسانسور پرداخته‌ایم.

یک چاله آسانسور استاندارد چه ابعادی دارد؟

معمولا ابعاد چاه آسانسور را 20 سانتیمتر از هر طرف بیشتر از کابین در نظر می‌گیرند و ابعاد چاله را هم 10 سانتیمتر از هر طرف بزرگ‌تر از چاه طراحی می‌کنند. یک آسانسور کوچک با ابعاد کابین حداقلی باید دست کم عرض 110 سانتیمتر و عمق 140 سانتیمتر داشته باشد. زیر این ابعاد برای طراحی یک کابین آسانسور غیرمنطقی و غیراستاندارد به حساب می‌آید.

 

ابعاد چاله آسانسور استاندارد | آمانج

به طور کلی همانطور که گفتیم ارتفاع یا عمق چاله آسانسور باید حداقل 1 و نیم متر در نظر گرفته شود و با در نظر گرفتن این موضوع که ابعاد آن باید حدود 10 سانتیمتر بیشتر از ابعاد چاه باشد، پس در صورتی که ابعاد چاه آسانسور 170 در 170 باشد، ابعاد چاله آسانسور باید 180 در 180 باشد تا طبق ضوابط چاله طراحی شود و ایمنی بیشتری هم داشته باشد.

سخن پایانی

چاله آسانسور یکی از مهم‌ترین بخش‌های آسانسور به حساب می‌آید که در طراحی آن باید دقت خاصی به خرج داده شده و همچنین ضوابط مربوط به آن رعایت شود. رعایت دقیق این ضوابط علاوه بر اینکه سبب ایمن‌تر شدن آسانسور ساختمان می‌شود، بلکه تعمیرات آن را نیز برای کسی که می‌خواهد خدمات سرویس و نگهداری آسانسور را ارائه دهد نیز آسان‌تر می‌کند و در نتیجه تعمیرات نیز با ایمنی بیشتری انجام می‌شوند.

رعایت ضوابط طراحی آسانسور تاثیر مستقیم روی میزان امنیت شما و عزیزانتان دارد. پس به همین خاطر هم باید طراحی و ساخت آسانسور را به شرکت‌های مطمئن و افراد کاملا متخصص بسپارید.

اگر از ساکنین غرب تهران هستید و آسانسور شما با هرگونه اختلال و مشکلی همراه است، برای تعمیر و نگهداری آسانسور غرب تهران می‌توانید به آمانج اطمینان کامل کنید. این خدمات تعمیر و نگهداری توسط افراد متخصصی انجام می‌شود.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.