تفاوت انواع آسانسورها را بشناسید | آمانج

انواع آسانسور شامل چه مواردی می شوند و بهترین آسانسور کدام است؟

پروژه‌های ساختمانی نیاز به جزئیات زیادی دارند و ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشند تا به پایان برسند. بخش مهمی از فرایند ساختمانی انتخاب طراحی و مواد مناسب برای ساختمان است. قبل از اضافه‌کردن تجهیزات و طراحی‌های خاص به ساختمان، باید فضایی برای نصب آسانسور در بگیرید. انواع آسانسور باتوجه‌به کاربری، نوع ساختمان، نوع تکنولوژی به‌کاررفته وجود دارند و مهم است که فضای در نظر گرفته شده، متناسب با نوع آسانسور باشد.

در هنگام ساخت ساختمان‌های چندطبقه، باید درباره اینکه چطور افراد به هر طبقه دسترسی پیدا می‌کنند، فکر کنید. پله‌ها انتخاب ساده‌ای هستند، اما نصب آسانسور هم بسیار مناسب است؛ زیرا سریع‌تر و راحت‌تر بوده و برای افراد دارای معلولیت و افراد مسن بسیار کارآمد خواهد بود.

همه این موارد در کنار هم باعث می‌شوند که شناخت انواع آسانسورها یک کار ضروری برای کسانی باشد که ساختمان‌های چندطبقه می‌سازند و حتی کسانی که در این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند.

آسانسور چیست؟

آسانسور یک سکو است که ممکن است باز یا بسته باشد و برای بالا و پایین‌بردن افراد و کالاها به طبقات بالا و پایین استفاده می‌شود. درگذشته، اجباری نبود که ساختمان‌های چندطبقه دارای آسانسور باشند، اما امروزه وجود آسانسور استاندارد در یک ساختمان چندطبقه، ضروری خواهد بود. توجه کنید که به استاندارد بودن آسانسور توجه ویژه‌ای باید داشته باشید و بهتر است که پیش از هر چیز به دنبال پاسخی برای سؤال استاندارد آسانسور چیست، باشید.

استاندارد آسانسور | آمانج

آسانسورها از سال ۱۸۰۰ میلادی تاکنون تغییرات زیادی کرده‌اند. هر چند که سابقه استفاده از آسانسور به هزاران سال پیش بازمی‌گردد، اما از ماهیت عملکرد همه آن‌ها برای جابه‌جایی افراد یا بار بوده و این موضوع هنوز هم با گذشته یکسان است.

سیستم‌های کنترلی برای آسانسورهای مدرن به نحوی تغییر یافته‌اند که سرعت و ایمنی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. آسانسورهای امروز دارای امکانات و سیستم‌های پیشرفته‌ای هستند که تجربه کاربری افراد را بسیار بهبود داده‌اند.

چرا لازم است با انواع آسانسور آشنا شویم؟!

یکی از موضوعاتی که بدون شک ذهن شما را درگیر کرده است، لزوم و دلیل اهمیت داشتن آشنایی با انواع آسانسور خواهد بود. بازسازی آسانسورهای قدیمی، تعمیرشان و حتی پیداکردن قطعات یدکی برای آسانسورهای جدید و قدیمی، همگی به این موضوع وابسته‌اند که شما بدانید نوع آسانسور چیست؟

البته برای شناخت انواع آسانسور دلایل دیگری هم وجود دارند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • انتخاب صحیح: اگر با انواع آسانسورها آشنا باشید، می‌توانید برای ساختمان خود نوع مناسبی را انتخاب کنید. هر نوع ساختمان نیازهای خاص خود را دارد و انواع آسانسورها متفاوتی برای تأمین این نیازها وجود دارند. انتخاب صحیح نوع آسانسور می‌تواند عملکرد بهتر و ایمن‌تر آن را تضمین کند.
  • ایمنی: با آشنایی با انواع آسانسورها، می‌توانید با نحوه عملکرد و سیستم‌های ایمنی آن‌ها آشنا شوید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا از آسانسور باکیفیت و با سیستم ایمنی قوی استفاده کنید که این مسئله حیاتی برای حفظ سلامت و امنیت افراد مهم خواهد بود.

چرا لازم است با انواع آسانسور آشنا شویم | آمانج

  • نگهداری و خدمات پس از فروش: آشنایی با انواع آسانسورها دلایل دیگری هم دارد و شما به کمک آن می‌توانید نیازهای نگهداری و خدمات پس از فروش آسانسور را شناسایی کرده و انجام دهید. برخی از آسانسورها نیاز به نگهداری و خدمات مرتب دارند و این مسئله برای عمر طولانی‌تر و عملکرد بهینه‌تر آسانسور بسیار حائز اهمیت است.
  • امکانات و ویژگی‌ها: هر نوع آسانسور می‌تواند امکانات و ویژگی‌های خاصی داشته باشد. با آشنایی با انواع آسانسورها، می‌توانید از امکانات موردنیاز خود مانند سیستم‌های اطفای حریق، دستگاه‌های ارتباطی، سیستم‌های کنترل هوشمند و مواردی ازاین‌دست آگاه شوید و انتخاب صحیحی را انجام دهید.

انواع آسانسور از نظر نوع ساختمان

اولین پارامتری که می‌توان به کمک آن انواع آسانسورها را معرفی و بررسی کرد، نوع ساختمانی است که در آن استفاده می‌شوند. این موضوع بدون شک روی تمامی اجزا و بخش‌های آسانسور تأثیر دارد و متناسب با هر نوع ساختمان، آسانسور متفاوتی هم باید استفاده شود. این موضوع در عملکرد بهینه و همچنین امنیت و ایمنی کاربران بسیار مهم است.

جالب است بدانید که علل خرابی آسانسور ها هم تا حد زیادی می‌تواند به نوع ساختمانی که در آن به کار می‌روند داشته باشد. برای مثال عمدتاً دلیل خرابی آسانسورهای بیمارستانی این است که برای دفعات بسیار زیاد مورداستفاده هستند و وزن زیادی را جابه‌جا می‌کنند. در ادامه با ما باشید تا با انواع آسانسور از نظر نوع ساختمان آشنا شوید و اطلاعات بهتری دراین‌رابطه به دست آورید.

 آسانسورهای اداری

آسانسورهای اداری برای ساختمان‌های اداری مانند دفاتر، بانک‌ها و سازمان‌ها طراحی شده‌اند. آن‌ها برای جابه‌جایی افراد بین طبقات مختلف ساختمان استفاده می‌شوند. طراحی این نوع آسانسورها بیشتر تأکید بر استفاده راحت و سریع افراد در ساعات کاری دارد. همچنین، آسانسورهای اداری معمولاً دارای سیستم کنترل پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند مدیریت ترافیک و جریان جابه‌جایی افراد را بهبود بخشند.

انواع آسانسورهای اداری | امانج

آسانسورهای تجاری

آسانسورهای تجاری برای استفاده عمومی و در ساختمان‌هایی مانند فروشگاه‌ها، هتل‌ها و سالن‌های نمایشگاه طراحی شده‌اند. آن‌ها باید قادر باشند بار اضافی را جابه‌جا کنند و برای استفاده عمومی مناسب باشند. طراحی آن‌ها تأکید بر ایمنی، سرعت و کارایی دارد. همچنین، آسانسورهای تجاری معمولاً دارای ظرفیت بار بزرگ‌تری هستند تا بتوانند تعداد بیشتری از افراد و بارها را در هر سفر جابه‌جا کنند.

آسانسورهای مسکونی

آسانسورهای مسکونی برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی مانند آپارتمان‌ها و خانه‌ها طراحی شده‌اند. هدف اصلی از طراحی این آسانسورها، جابه‌جایی ساکنین ساختمان در طول روز و شب بدون نیاز به استفاده از پله‌ها است. آن‌ها باید ساکنین را با حفظ امنیت به طبقات مختلف ببرند. طراحی آسانسورهای مسکونی معمولاً ساده‌تر بوده و از نظر مصرف انرژی، کم‌مصرف‌تر از آسانسورهای دیگر هستند.

آسانسور مسکونی | آمانج

آسانسورها باتوجه‌به کاربردشان چند نوع هستند؟

اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید، بدون شک متوجه این موضوع هستید که تعمیرات آسانسور در تهران چقدر می‌تواند زمان بر و دشوار باشد. این موضوع زمانی دردسرسازتر خواهد بود که شما با انواع آسانسور آشنایی نداشته باشید و از یک نوع نامناسب آسانسور در ساختمان خود استفاده کنید.

به همین منظور است که در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع آسانسورها آشنا کنیم. در این بخش هدف تعیین انواع آسانسور از نظر نوع کاربردشان خواهد بود.

آسانسور مسافربر

این نوع آسانسور تنها برای جابه‌جایی مسافران استفاده می‌شود. طراحی آن به‌گونه‌ای است که افراد به‌راحتی بتوانند با آن میان طبقات جابه‌جا شوند. این نوع آسانسور را می‌توان در انواع ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف مشاهده کرد و استفاده زیادی دارد.

انواع آسانسور مسافربر | آمانج

آسانسور خدماتی

آسانسور خدماتی، برای جابه‌جایی هم‌زمان افراد و بار مورداستفاده قرار می‌گیرد. آسانسورهای خدماتی عموماً در ساختمان‌های بزرگ مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مراکز خرید و ساختمان‌های اداری استفاده می‌شوند. آن‌ها قادر به جابه‌جایی بارهای سنگین و افراد در کنار هم هستند و عموماً دسترسی محدود برای کادر نظافت ساختمان خواهند داشت.

چند نوع آسانسور با مکانیزم کار متفاوت وجود دارند؟

نحوه سرویس آسانسور تا حد زیادی به نوع مکانیزم عملکردی‌اش بستگی دارد. در واقع روش سرویس و یا حتی تعمیرات به این موضوع وابسته است که آسانسور از چه نوعی است و چه تجهیزاتی نیاز دارد. در همین راستا هم می‌خواهیم انواع اسانسور از نظر مکانیزم کاری‌شان را بررسی کنیم.

آسانسورهای کششی

این نوع آسانسورها از مکانیزم کابل و بالابر برای جابه‌جایی بار و مسافران استفاده می‌کنند. در آسانسورهای کششی، یک موتور الکتریکی که در طبقات بالای ساختمان قرار دارد، کابل‌های فولادی را می‌کشد و آسانسور را به طبقات مختلف ساختمان حرکت می‌دهد. کابل‌ها به یک صفحه فلزی متصل شده‌اند که به آن جرثقیل گویند. آسانسورهای کششی معمولاً در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شوند و میزان خرابی‌اش چندان زیاد نیست.

آسانسور هیدرولیکی یا کششی

آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک از نیروی هیدرولیکی برای جابه‌جایی آسانسور استفاده می‌کنند. در این نوع آسانسورها، یک سیلندر هیدرولیکی که حاوی روغن یا مایع هیدرولیکی است، با استفاده از یک پمپ هیدرولیک نیرو را ایجاد می‌کند تا آسانسور را به بالا و پایین حرکت دهد. آسانسورهای هیدرولیک معمولاً در ساختمان‌های کوچک‌تر که ارتفاع کم‌تری دارند، استفاده می‌شوند. دقت کنید که سرویس نکردن این آسانسور می‌تواند باعث ایجاد خرابی‌های زیادی شود.

آسانسورهایی با تکنولوژی ساخت متفاوت

یکی از موضوعاتی که برای درخواست سرویس یا تعمیر آسانسور در زمان تماس با شرکت خدمات آسانسور باید به آن اشاره کنید، نوع آسانسور از نظر تکنولوژی ساخت آن است. همان‌طور که اشاره کردیم، آسانسورهای امروزی از نظر تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته‌اند و همین موضوع باعث شده تا الزامات سرویس یا تعمیر هر یک با دیگری متفاوت باشد.

 آسانسور دوقلو

آسانسور دوقلو، شامل دو آسانسور یکسان در کنار هم خواهد بود. این آسانسورها هم‌زمان کار می‌کنند و به کاربران امکان می‌دهند از دو آسانسور به طور مستقل استفاده کرده و زمان انتظار را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

آسانسور دوقلو | آمانج

درصورتی‌که یکی از واحدها عمل نکند، واحد دیگر می‌تواند به طور موقت کار آسانسور دیگر را انجام دهد و به کاربران اجازه دهد به طبقه موردنظر بروند بدون این که نیازی به انتظار طولانی باشد. آسانسورهای دوقلو به‌ویژه در ساختمان‌های با ترافیک سنگین و طبقات بالا کارآمد هستند.

آسانسور MRL

آسانسور MRL یا آسانسور بدون اتاق ماشین، نوعی آسانسور پیشرفته است که برخلاف آسانسورهای سنتی، نیازی به اتاق ماشین جداگانه ندارد. در این نوع آسانسورها، تجهیزات موردنیاز برای حرکت آسانسور درون چاه آسانسور نصب می‌شوند. به‌این‌ترتیب، فضای اضافی برای اتاق ماشین آسانسور آزاد می‌شود. آسانسور MRL معمولاً از سیستم هیدرولیکی یا موتوربرقی برای حرکت بین طبقات استفاده می‌کند.

آسانسور هوشمند

آسانسورهای هوشمند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، امکانات و خدمات بیشتری به کاربران ارائه می‌دهند. این نوع آسانسورها دارای صفحه‌نمایش لمسی هستند که به کاربران امکان می‌دهد طبقه موردنظر را انتخاب کنند و اطلاعاتی مانند اطلاعات طبقه‌ها و اعلان‌های مربوط به ایمنی را مشاهده کنند. آسانسورهای هوشمند همچنین می‌توانند با سیستم‌های مدیریت ترافیک و انرژی هماهنگ شوند تا بهره‌وری و ایمنی بیشتری را به ارمغان بیاورند.

انواع آسانسورهای هوشمند | آمانج

مناسب ترین و بهترین نوع آسانسور کدام یک است؟

تا اینجا شما با انواع آسانسورهای امروزی آشنا شده‌اید و می‌توانید انتخاب دقیق‌تری در زمان خرید داشته باشید. در ادامه اما می‌خواهیم به موضوع دیگری بپردازیم که امکان شناسایی بهترین نوع آسانسور را برای شما فراهم خواهد کرد.

برای این منظور شرایط مختلفی را در نظر می‌گیریم و برای هر یک بهترین نوع آسانسور را معرفی می‌کنیم.

  • فضای محدود : درصورتی‌که فضای محدودی در ساختمان موجود است، آسانسور MRL گزینه مناسبی است. این نوع آسانسورها به فضای کمتری نسبت به آسانسورهای دیگر نیاز دارد و درعین‌حال کارایی‌اش مانند دیگر آسانسورها خواهد بود.
  • صرفه‌جویی در انرژی : اگر به دنبال کاهش مصرف انرژی هستید، بهترین نوع آسانسور برای ساختمان شما، آسانسور هوشمند است. این آسانسور می‌تواند در شرایط بهینه‌تری میان طبقات رفت‌وآمد کند و همچنین امکانات بیش‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین این آسانسور می‌تواند با سیستم‌های هوشمند دیگری که در ساختمان وجود دارند، هماهنگ شود.

آسانسورهای متنوع را از کجا تهیه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در کنار آشنایی با انواع آسانسور در نظر داشته باشید، این است که آسانسور را از کجا خریداری کنید. این موضوع حتی برای دریافت خدمات تعمیر و سرویس آسانسور هم مهم است. شرکت آمانج یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود که تعمیرات آسانسور غرب تهران و سایر بخش‌های تهران را به شما ارائه دهد.

آمانج انواع آسانسورهای بررسی شده در این مطلب را به شما عرضه می‌کند. همچنین می‌توانید با توجه شرایط خود از کارشناسان این مرکز مشاوره بخواهید و بهترین نوع آسانسور را خریداری کنید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.