استاندارد آسانسور | آمانج

استاندارد آسانسور و شرایط دریافت آن

آیا تابه‌حال درباره گواهی استاندارد آسانسور شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که گواهی استاندارد آسانسور چه تأثیری بر ایمنی و کیفیت عملکرد آن دارد؟

یکی از عناصر حیاتی در طراحی و تولید آسانسورها، گواهی استاندارد است. این گواهی به‌عنوان سندی برای نشان‌دادن ایمنی و کارایی، نقش بسزایی در ایجاد اعتماد کاربران به آسانسورهای استفاده شده در ساختمان‌ها دارد. اما چرا گواهی استاندارد آسانسور به این اندازه مهم است؟

در این مقاله، به بررسی کامل نقش و اهمیت دریافت گواهی استاندارد آسانسور می‌پردازیم. از ابتدایی‌ترین سؤالاتی که ممکن است در ذهن شما مطرح شود، این است که چرا نیاز به اخذ گواهی استاندارد آسانسور وجود دارد و چگونه این گواهی‌ها می‌توانند به بهبود ایمنی و کیفیت عملکرد آسانسورها کمک کنند؟

در این مطلب شما می‌توانید به پاسخ همه سؤالات خود برسید و در انتها اطلاعات کاملی از این حوزه خواهید داشت.

استاندارد آسانسور چیست؟

استاندارد آسانسور مجموعه‌ای از قوانین، مقررات و مشخصات فنی است که توسط سازمان‌های استانداردسازی مختلف در سراسر جهان تعیین می‌شود. این استانداردها برای اطمینان حاصل‌کردن از ایمنی، عملکرد صحیح و کیفیت بالای آسانسورها و برای جلوگیری از وقوع حوادث و مشکلات مربوط به آسانسورها تدوین شده‌اند. این استاندارد شامل همه بخش‌های آسانسور از جمله چاهک آسانسور و حتی کابین آن می‌شود.

در ادامه پاسخ به سؤال استاندارد آسانسور چیست، شما را با مواردی که در طی اخذ این گواهی باید رعایت شوند، آشنا می‌کنیم.

  • استانداردهای طراحی و ساخت: این استانداردها شامل مشخصات فنی برای طراحی و ساخت قطعات و سیستم‌های آسانسور می‌شوند. آنها شامل مواردی مانند ابعاد و مشخصات درب‌ها، سیستم‌های قفل‌کننده، سیستم‌های تعلیق و سیم‌کشی‌ها الکتریکی آسانسور است.
  • استانداردهای نصب و راه‌اندازی: دسته دوم استانداردها شامل الزامات و رهنمودهای مربوط به نصب و راه‌اندازی آسانسورها هستند. آنها شامل مواردی مانند روش‌های نصب، اتصالات الکتریکی، سیم‌کشی، آزمایش‌های اولیه و تنظیمات اولیه آسانسور است.
  • استانداردهای ایمنی: این استانداردها به‌منظور تضمین ایمنی کاربران آسانسورها تدوین شده‌اند. آنها شامل مواردی مانند مشخصات قفل‌ها و دستگیره‌ها، نصب سنسورهای حرکتی، سیستم‌های اضطراری و سیستم‌های آتش‌نشانی هستند.

مهم‌ترین استانداردهای آسانسور جهان در این زمینه عبارت‌اند از:

استاندارد :EN 81 استاندارد اروپا

استانداردASME A17.1: استاندارد آمریکا

استاندارد :GB 7588-2003 استاندارد چین

استاندارد :GOST R 53769 استاندارد روسیه

چرا لازم است که برای ساختمان، گواهی استاندارد آسانسور گرفته شود؟

گواهی استاندارد آسانسور برای ساختمان به‌عنوان یک نشانه اطمینان از ایمنی و کیفیت بالای آسانسورها استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این استانداردها حتی در زمان نوسازی آسانسور هم استفاده می‌شوند و البته که باعث بازسازی بهتر خواهند شد.

در ادامه شما می‌توانید دلایلی را مشاهده کنید که نشان می‌دهند باید برای اخذ استاندارد آسانسور اقدام کنید.

ایمنی کاربران:

آسانسورها برای حمل‌ونقل افراد و بارها در ساختمان استفاده می‌شوند. در نتیجه، ایمنی کاربران بسیار حائز اهمیت است. گواهی استاندارد آسانسور تضمین می‌کند که آسانسور مطابق با استانداردهای ایمنی ساخته شده است. این موضوع در واقع به کاربران نشان می‌دهد که آسانسور از همه نظر سالم و قابل‌اعتماد است.

پیشگیری از حوادث:

استفاده از آسانسورهای بدون استانداردهای رایج ممکن است با خطرات و حوادثی همراه باشند. استانداردهای آسانسور به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث و مشکلات مرتبط با آسانسورها تدوین شده‌اند. گواهی استاندارد آسانسور تضمین می‌کند که آسانسور به طور کامل با این استانداردها سازگار است و از نظر ایمنی بررسی شده است.

چک‌لیست استاندارد آسانسور

برای دریافت گواهی استاندارد آسانسور، معمولاً باید موارد زیر را در نظر داشته باشید. البته، لیست زیر تنها یک راهنمای کلی است و ممکن است موارد و ویژگی‌های خاص دیگری نیز در نظر گرفته شده باشد.

1.طراحی و ساخت:

آسانسور باید طبق استانداردهای مربوطه طراحی و ساخته شود. این موضوع شامل استانداردهای ملی یا بین‌المللی مانند EN 81، ASME A17.1، ISO 4190 و موارد این چنینی می‌شود. بررسی کنید که طراحی و ساخت آسانسور با استانداردهای معتبر و مربوطه سازگار است.

2.قطعات:

قطعات استفاده شده در آسانسور باید مطابق با استانداردها و مشخصات فنی ساخته شده باشند. این بخش شامل مواردی مانند سیستم‌های برقی، سیستم‌های مکانیکی، دستگاه‌های کنترل و سایر قطعات یک آسانسور می‌شود و در پروسه دریافت گواهی استاندارد آسانسور، اهمیت زیادی دارد.

3.ایمنی:

آسانسور باید ایمنی کاربران را تضمین کند. این بخش از چک لیست استاندارد آسانسور شامل سیستم‌های قفل‌کننده اضطراری، سیستم‌های آتش‌نشانی و سایر ویژگی‌های این چنینی است. مطمئن شوید که آسانسور به طور کامل با الزامات ایمنی و استانداردهای مربوطه سازگار است.

4.نصب و اجرا:

آسانسور باید توسط تیم‌های متخصص و مجرب نصب و راه‌اندازی شود. اطمینان حاصل کنید که این پروسه به شکل صحیح صورت‌گرفته است و تمامی اجزا و سیستم‌ها به‌درستی عمل می‌کنند. در شرایطی که پروسه نصب به‌درستی انجام نشود، ممکن است در آینده نزدیک نیاز به تعمیر آسانسور داشته باشید که هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

5.بازرسی و آزمون:

آسانسور باید قبل از بهره‌برداری مورد بازرسی و آزمون قرار گیرد. این قسمت از ملاحظات شامل آزمون‌های فنی، آزمون‌های ایمنی و بررسی‌های کلی از آسانسور است. برای دریافت این گواهی باید مطمئن شوید که آسانسور همه مراحل را با موفقیت پشت سر می‌گذارد.

6.مستندات فنی:

برای دریافت گواهی استاندارد آسانسور، باید مستندات فنی مربوطه را تهیه و ارائه کنید. مستندات فنی شامل نقشه‌های فنی آسانسور، گزارش‌های بازرسی و آزمون، مشخصات فنی قطعات و سیستم‌ها، گواهینامه‌ها و سایر اسناد مرتبط خواهد بود.

شرایط دریافت گواهی استاندارد آسانسور

بدون شک برای گرفتن گواهی استاندارد شما باید واجد برخی از شرایط باشید که در تمام کشور به‌صورت یکسان اعمال می‌شوند. در ابتدا به مدارکی که باید برای این منظور آماده کنید، می‌پردازیم:

  • بیمه نام آسانسور از سمت شرکت نصب‌کننده
  • نقشه و ریز جزئیات آسانسور
  • تکمیل فرم ۶ توسط کارفرمای پروژه
  • تصویر قرارداد نصب آسانسور
  • کپی پروانه ساخت ساختمان
  • فرم بازرسی استاندارد
  • تأییدیه ناظر ساختمان

در کنار همه این مدارک شما باید تمامی نکات ایمنی و استاندارد مربوطه را در همه بخش‌های آسانسور، رعایت کرده باشید. کابین، چاه آسانسور و همچنین بیرون از آسانسور، همگی باید طبق اصول ساخته شده باشند.

مراحل دریافت استاندارد آسانسور

همه این موضوعات بدون شک باعث شده‌اند تا به دنبال روش اخذ این گواهینامه باشید. به همین منظور مراحل اخذ گواهینامه را که در تمام کشور یکسان است، بررسی خواهیم کرد:

  1. اتمام مراحل ساختمان‌سازی
  2. ارسال کپی کارت ملی کارفرما و پروانه ساختمان برای شرکت نصب‌کننده
  3. ثبت‌نام در سامانه بازرسی آسانسور توسط شرکت نصب‌کننده به آدرس lift.inso.gov.ir
  4. پرداخت هزینه اخذ گواهی توسط شرکت طرف قرارداد
  5. ارائه نقشه و فرم تأییدیه مهندس ناظر
  6. دریافت نوبت از سمت شرکت بازرسی
  7. بررسی آسانسور توسط ناظر
  8. امضای قرارداد خدمات و نگهداری آسانسور
  9. ارسال قرارداد امضا شده با بیمه آسانسور برای شرکت ناظر
  10. تأیید نهایی گواهی استاندارد آسانسور

آیا شما هم برای ساختمان خود استاندارد آسانسور گرفته‌اید؟

هر کدام از کارهای مربوط به آسانسور باید بادقت بالایی انجام بگیرند و هر کدام تعرفه متفاوتی دارند. برای مثال نمی‌توان تعرفه سرویس آسانسور را با تعرفه تعمیر آسانسور یکسان دانست. این موضوع در مورد استاندارد اولیه و ادواری هم وجود دارد، هر چند که شرکت طرف قرارداد شما موظف به پرداخت آن است.

دریافت این خدمات باید از سمت یک ناظر حرفه‌ای و کاربلد باشد و این موضوع در حفظ ایمنی آسانسور اهمیت بسیار زیادی دارد. ازاین‌رو هر تکنسینی نمی‌تواند این گواهی را به شما بدهد و برای دریافتش لازم است که پروسه مطرح شده در این مقاله را طی کنید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.