فیلم ایمیل داری

شش لحظه بزرگ و فراموش‌نشدنی که در آسانسور اتفاق افتادند!

به نظر هالیوود، آسانسورها فقط یک وسیله حمل و نقل نیستند؛ آنها ابزاری هستند که جریان فیلم را تعیین می‌کنند و شخصیت‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. آیا این اتفاق به صورت اتفاقی برای یک دیدار عاشقانه است یا برای دشمنانی که در یک فضای محدود گیر افتاده‌اند؟ در هر صورت، آسانسورها همیشه تنش ایجاد می‌کنند؛ چرا که در هیچ صورت نیازی به فرار نیست. در این مطلب با ما همراه باشید.

شمال به شمال غرب (1959)

7899

صحنه‌ی آسانسور در فیلم کلاسیک هیچکاک به نام “شمال به شمال‌غرب” (North By Northwest)، یک شادیست در میان این معمای مهیج. پس از اینکه راجر تورنهیل (کری گرانت) ناکام می‌ماند در تلاش برای متقاعد کردن مادرش (جسی رویس لندیس) که جان او در خطر است، او با دو مرد در آسانسور (که واقعاً در تلاش برای کشتن راجر هستند) در مورد وضعیت پسرش شوخی می‌کند:

“آقایان شما واقعاً در حال تلاش برای کشتن پسر من هستید؟”

همه در آسانسور می‌خندند… به جز راجر.

این صحنه نمونه‌ای عالی از نحوه‌ی انتخاب هیچکاک برای تغییر تن فیلم در طول آن است.

رانندگی (2011)

فیلم drive

صحنه آسانسور در فیلم “درایو” ساخته مشهور نیکولاس ویندینگ رفن در سال ۲۰۱۱، به عنوان یک نقطه عطف کلیدی در فیلم عمل می‌کند. سه دقیقه فراموش نشدنی! تنظیمات آسانسور در این صحنه به دو نحو عمل می‌کند. ابتدا نورپردازی ملایم و فضای محدود آن، حس نزدیکی بین راننده (رایان گوسلینگ) و آیرین (کری مالیگان) را ایجاد می‌کند.ثانیاً، فضای محدود به مشکلات بیشتری تبدیل می‌شود زمانی که یک قاتل حرفه‌ای به آنها می‌پیوندد. این امر باعث می‌شود که راننده چاره‌ای جز آشکار کردن اندازه‌ی خشونتی که برای حفاظت از آیرین به کار می‌برد نداشته باشد، اما با انجام این کار، فرصت ساختن آینده با او را به خطر می اندازد.

ایمیل داری (1998)

فیلم ایمیل داری

اگرچه امیدواریم هرگز در یک آسانسور محبوس نشوید، صحنه محبوس شدن در فیلم “ایمیل داری” (You’ve Got Mail) یک نقطه عطف مهم برای شخصیت جو (تام هنکس) فراهم می‌کند. او و پارتنرش پاتریشیا (پارکر پوزی) و دو نفر دیگر در حالی که در نیمه‌ی مسیر محبوس شده‌اند، همه شروع به بازنگری در زندگی‌شان می‌کنند. در این لحظه، جو سرانجام متوجه می‌شود که دقیقاً چه چیزی را می‌خواهد، یا به عبارت دقیق‌تر، چه کسی را می‌خواهد.

کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان (2014)

captain america

صحنه آسانسور در فیلم “کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان” (Captain America: The Winter Soldier) بدون شک یکی از نمادین ترین صحنه های این فیلم است. در اینجا آسانسور به عنوان یک ابزار شوم به کار رفته است، زیرا افسران پنهانی هایدرا با قصد ترتیب دادن یک کمین به کاپیتان آمریکا حرکت می‌کنند. او حمله آنها را پیش‌بینی کرده و از آنها می‌پرسد:

“قبل از اینکه شروع کنیم، آیا کسی می‌خواهد خارج شود؟”

از آنجا به بعد، او به تنهایی با همه آنها مبارزه می‌کند و با نمایشی شگفت‌انگیز از قدرت و توانایی پیروز می‌شود. این صحنه در زمان انتشار فیلم به دلیل شایعات بزرگ میان طرفداران مارول درباره اینکه آیا کاپیتان آمریکا به قتل خواهد رسید یا خیر، دو برابر اهمیت داشت!

رفتگان (2006)

departed

فیلم “رفتگان” (The Departed)  رام پلیسی و مافیایی در شهر نیویورک است که از آسانسور برای یکی از صحنه‌های کلیدی‌اش استفاده می‌کند. این نوشته بدون افشاگری سخت است، اما کسانی که دیده‌اند، می‌دانند که حتماً چقدر تنش، اعصاب‌خوردی و شوک در حین تماشای این صحنه احساس کردند ( بسیاری از این تنش به وسیله‌ی مکان آسانسور ایجاد شده بود).  آسانسور آرام به نظر می آید و سالیوان (مت دیمون) و کاستیگان (لئوناردو دی‌کاپریو) که تا این لحظه در تلاش برای یادگیری هویت یکدیگر بودند با شوکی که از آنچه در طرف دیگر درهای آسانسور  منتظرشان است، مواجه خواهند شد. از این صحنه را به عنوان یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های فیلم یاد می کنند.

ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی (1971)

ویلی وانکا

اگر در مورد صحنه‌های مشهور آسانسور در فیلم‌ها صحبت می‌کنیم، اشتباهی نیست که آسانسور شیشه‌ای بزرگ از فیلم “چارلی و کارخانه شکلات” و ویلی وانکا را از لیست بیرون بگذاریم. چه کسی می‌تواند لحظه‌ی شگفت‌آور را فراموش کند که آنها از سقف کارخانه خارج شده و در آسمان پرواز می‌کنند. آسانسورهای رولد دال دو لحظه‌ی فراموش نشدنی و جادویی در تاریخ سینما ارائه دادند. زمانی که آسانسور از سقف کارخانه بیرون می‌زند و ویلی وانکا همراه با چارلی و جو  از روی شهر می‌گذرند، در اینجا وانکا هدف واقعی خود را پشت برگ‌های طلا  فاش می‌کند. همچنین بازسازی جادویی این صحنه کلاسیک در فیلم تیم برتون به نام “چارلی و کارخانه شکلات” در سال ۲۰۰۵ نیز قابل مشاهده است.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.