چاه یا چاله آسانسور چیست

تمام نکاتی که باید درمورد چاه یا چاله آسانسور بدانید

همانطور که می‌دانیم، آسانسورها بخش بسیار مهمی در یک ساختمان هستند که کار جا‌به‌جایی افراد میان طبقات را ساده می‌کنند و بدین ترتیب اگر کسی قصد ساختن سازه‌ای با چند طبقه را داشته باشد یکی از اولین چیزهایی که باید نصب شود آسانسور است. آسانسورها برای نصب و راه‌اندازی به چاه آسانسور نیاز دارند؛ سازه‌هایی که برای اطمینان از ایمنی و راحت بودن آسانسورها وجودشان ضروری است.

در این مقاله می‌خواهیم به پاره‌ای نکات مهم در رابطه با چاه آسانسور که دانستن آنها ضروری است پردازیم. نکاتی مانند طراحی و ساخت آنها، اجزاء آنها، اقدامات امنیتی در این مورد، کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری و آخرین فناوری‌های مرتبط. 

همه‌ی موارد گفته شده برای افرادی که در زمینه‌ی تولید آسانسور فعالیت می‌کنند، قصد خرید آسانسور را دارند یا صرفا در این مورد کنجکاو هستند، مفید و کاربردی خواهند بود.

چاه یا چاله آسانسور چیست؟

چاه آسانسور یک فضای محصور بلند در یک ساختمان است که به آسانسورها یا بالابرها کمک می‌کند تا بدون مشکل بالا و پایین بروند. می‌توانید آنها را به عنوان فضای شخصی و خصوصی آسانسورها در نظر بگیرید. 

این چاه برای قرار دادن قطعات متحرک آسانسور و سایر متعلقات آن جهت حرکت امن کاربران طراحی شده است. چاه آسانسور با مواد یساخته می‌شود که قابل اشتعال نیستند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در صورت بروز حادثه همچنان مستحکم بمانند.

چاهک آسانسور چیست

چاه آسانسور، کابین را برای حمل و نقل مسافران و بار، وزنه تعادل را برای سهولت حرکت و ریل را برای محافظت از آسانسور در خود جای می‌دهد. اساسا ایمنی آسانسور به میزان محکم بودن چاه آن بستگی دارد. 

درواقع می‌توان گفت درست همانطور که مسیرهای مسابقه برای ماشین‌ها ساخته می‌شوند تا به راحتی در آن برانند، چاه آسانسور هم به عنوان هادی کابین آسانسور عمل می‌کند و حرکت پایدار و به دور از خطر کاربران را تضمین می‌کند.

برای دریافت خدمات تعمیر آسانسور تهرانپارس کلیک کنید

اجزای چاه آسانسور

چاه آسانسور از اجزایی تشکیل شده که عبارتند از:

  • کابین آسانسور: این بخش محفظه‌ای که کاربران و یا وسایل را در داخل ساختمان جابه‌جا می‌کند. این کابین دربی دارد که به عنوان مسیر ورود و خروج کاربران عمل می‌کند.
  • وزنه تعادل: وزنه تعادل به بالانس کردن آسانسور کمک می‌کند تا آن را در حالت پایدار نگه دارد و به حرکت آن کمک کند. این بخش از طریق کابلها یا طنابهایی به کابین متصل می‌شود.
  • اتاقک موتور: موتوری که کابین آسانسور را به حرکت وامی‌دارد در اتاقکی در بالای چاه آسانسور نگهداری می‌شود. این دستگاه شامل موتوری منحصر به فرد و چرخ دنده‌ها است و ویژگی‌های خاصی دارد که به حرکت آسانسور میان طبقات کمک می‌کند.
  • تهویه چاه: از آنجا که تهویه‌ی هوای داخل کابین بسیار مهم است داشتن یک سیستم تهویه با کیفیت غیر قابل چشم‌پوشی است. سیستم تهویه خوب راحتی کاربران را تضمین و نیز از گرمای بیش از حد جلوگیری میکند.
  • چاهک: چاهک آسانسور قسمتی از چاه آسانسور است واقع در پایین چاه آسانسور که تجهیزات مختلف در آن نصب می‌شوند و فضایی برای سرویس آسانسور نیز تدارک می‌بیند.
  • ریل‌های راهنما: این ریل‌ها مسیرهایی هستند که روی دیواره‌های چاه آسانسور قرار دارند و به ثبات کابین در حین حرکت کمک بسیاری میکنند.
  • روشنایی چاه: سیستم روشنایی برای برخورداری کاربران از دید کافی و مناسب به هنگام تعمیر، نگهداری و رفع خرابی آسانسور بسیار ضروری است و در داخل بالابر نصب می‌شود.

ابعاد چاه آسانسور

کوچکترین اندازه چاه آسانسور حدودا 1250 میلی‌متر در 1450 میلی‌متر که معمولا در آسانسورهای خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود. اندازه استاندارد برای چاله ی چاه آسانسور 8 نفره (630 کیلوگرمی) حدودا 1700 میلی‌متر در 2100 میلی‌متر است.

توجه به این نکته مهم است که ابعاد چاه آسانسور بر اساس عواملی مانند نوع آسانسور، کدهای ساختمان و ملاحظات طراحی متفائت است. 

پیش از انجام ایت مهم لازم است بدانیم استادارد آسانسور چیست و ضوابط آسانسور شامل چه مواردی است. توصیه می‌شود که برای اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی از یک ارائه دهنده خدمات آسانسور حرفه‌ای مشاوره بگیرید تا در تعیین ابعاد درست چاه یا چاله آسانسور به شما کمک کند.

مراحل ساخت چاه آسانسور

  • طراحی و برنامه‌ریزی: طراحی چاه آسانسور تلاشی مشترک میان معماران، مهندسان و سازندگان آسانسور است. این طراحی معمولا در تطابق با طرح ساختمان، نوع آسانسور و کدهای ساختمانی اجرا می‌شود. در طول این فرایند درباره ابعاد و عمق و فاصله‌ها توافق می‌شود.
  • ساخت فوندانسیون و چاهک: فوندانسیون ساختار چاه آسانسور را پشتیبانی می‌کند و برای ساخت و ساز بسیار مهم است.
  • چارچوب ساختاری چاه آسانسور: ساختار چاله از بتن، فولاد و گاهی ترکیب هر دو ساخته می‌شود یعنی می‌توان همزمان از بتن و میله‌های فولادی برای ساخت دیواره چاه استفاده کرد تا استحکام آن اطمینان حاصل شود.

مراحل ساخت چاه آسانسور

  • درب‌های آسانسور: آسانسور در هر طبقه‌ای که توقف کند دارای یک دهانه برای ورود و خروج است که باید با ابعاد درب‌های آسانسور مطابقت داشته باشد. همچنین در اطراف دهانه فولاد و سایر موارد اسکلت‌بندی تعبیه شده تا از درب‌ها پشتیبانی و ایمنی آنها را تضمین کند.
  • اتاقک موتور: در این بخش رعایت فواصل ایمنی بسیار مهم است. در برخی موارد این اتاقک در بالای چاه آسانسور قرار می‌گیرد.
  • موارد ایمنی و تست نهایی: سنسورهای درب، ترمزها و گاورنرهای سرعت آسانسور همگی نصب و آزمایش می‌شوند تا از درستی کارکرد آنها اطمینان حاصل شود. آسانسور تست نهایی می‌شود تا ایمنی آن تأیید گردد.
  • در نهایت چاه آسانسور با مواد ضد حریق پوشانده خواهد شد.

ضوابط چاله آسانسور

ضوابط چاله آسانسور را با مراجعه به موارد مربوط به استاندارد آسانسور و ساختمان می‌توان به دقت استخراج کرد. در ادامه به طور مختصر به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

برای داشتن آسانسور در یک ساختمان ابتدا باید فضای مناسبی برای آن در نظر گرفت و از میزان امن و مستحکم بودن چاله آسانسور با توجه به مکان در نظر گرفته شده برای آن اطمینان حاصل کرد.

در مرحله بعد باید ابعاد چاله آسانسور را محاسبه و بر اساس آن ابعاد به طراحی و ساخت آن پرداخت.

یکی از موارد مهم، آب‌بندی چاه یا چاله آسانسور است. به دلایل متفاوتی ممکن است آب به درون آن نفوذ کرده و در آن جمع شود به همین دلیل آب‌بندی چاله اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. برای خلاصی از این امر میتوان چاله آسانسور را ایزوگام کرد یا منافذ آن را با استفاده از مواد مناسب پر کرد تا آب به داخل آنها نفوذ نکند.

در مرحله حفر چاه آسانسور و بتن ریزی نیز موارد خاصی مشخص شده که باید به دقت رعایت شوند. اینکه آیا می‌توان از یک چاه آسانسور مشترک برای چند آسانسور استفاده کرد یا نه نیز پیرو مقررات و شرایط خاصی است. برای آشنایی بیشتر با ضوابط چاله آسانسور به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

تفاوت چاه آسانسور و چاهک آسانسور

اما چاهک آسانسور چیست؟ همانطور که پیش از این هم اشاره شد علاوه بر چاه آسانسور قسمتی به نام چاهک آسانسور هم وجود دارد که با آن متفاوت است و در واقع خود بخشی از چاه آسانسور است که در پایین‌ترین قسمت ساختمان یا چاه آسانسور قرار دارد و مانندبرخی از تجهیزات مهم در آن نصب می‌شوند علاوع بر این چاهک آسانسور فضایی برای انجام کارهای مربوط به سرویس و نگهداری آسانسور فراهم می‌کند. طبیعتا چاه و چاهک آسانسور در ابعاد نیز با هم متفاوت هستند. (حداقل ابعاد چاهک یک و نیم متر است.)

سخن پایانی

ساختمان چاه آسانسور بخشی بسیار مهم و حیاتی است که به هنگام طراحی ساختمان باید به آن توجه ویژه داشت که این امر دید معماری، دقت مهندسی و توجه کافی و دقیق به کدها و مقررات ایمنی مشخص شده در بحث استاندارد را در بر می‌گیرد.

چاه آسانسور چارچوبی محکم و استوار برای یک حرکت نرم، آرام و ایمن فراهم می‌کند. تطابق با ویژگی‌های منحصر به فرد سیستمهای مختلف آسانسور بسته به بینش و هوش بالای معماران، مهندسان و سازندگان آسانسور است که در فرایند طراحی و اجرای چاه چاه آسانسور با هم همکاری مشترک دارند.

ما در آمانج با انجام فعالیتهای تخصصی مربوط به تعمیرات آسانسور در تهران و دسترسی به انبار بزرگ قطعات یدکی همواره رضایت و ایمنی مشتریان را اولویت اول خود قرار داده‌ایم.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.