نحوه دریافت مجوز آسانسور

چرا دریافت مجوز آسانسور مهم است؟ + مراحل دریافت آن

امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی شهر نشینی و ازدحام جمعیت در شهر اکثر ساختمان‌ها به صورت چندین طبقه و آپارتمانی ساخته‌ می‌شوند. از این‌رو وجود آسانسور برای رفت و آمد میان این طبقات کاملا واجب و ضروری است. به همین دلیل شرکت‌های مختلفی در زمینه خدمات نصب و راه اندازی آسانسور مشغول به فعالیت شده‌اند. برای نصب آسانسور ابتدا باید به دریافت مجوز پرداخت. اطلاع از نحوه دریافت مجوز آسانسور و مراحل اخذ آن بسیار اهمیت دارد.

نخستین اقدامی که شرکت‌های نصب و راه اندازی آسانسور برای ارائه خدمات مختلف باید ارائه دهند، دریافت جواز کسب آسانسور از مراجع ذی‌صلاح است. در واقع کسب جواز بیانگر این است که فعالیت این واحد صنفی کاملا قانونی است و بدون دریافت آن افراد نمی‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند. اگر شما نیز تصمیم به فعالیت در این زمینه گرفته‌اید پیشنهاد‌ می‌کنیم جهت اطلاع از نحوه دریافت مجوز آسانسور و مراحل اخذ آن تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چرا دریافت مجوز آسانسور مهم است؟

اخذ گواهی آسانسور بسیار حائز اهمیت است. آسانسور جایگاه ویژه‌ای در جهان امروز پیدا کرده است و این وسیله با جان انسان‌ها سروکار دارد. از این‌رو باید از امنیت بالایی برخوردار باشد. در واقع باید تمامی استانداردها در ساخت آسانسور رعایت شود و آسانسورهایی که فاقد این استانداردها هستند قابل استفاده نخواهند بود.

با رعایت این استانداردها‌ می‌توان حوادث ناشی از آسانسور را به حداقل رساند. بنابراین دریافت مجوز آسانسور کاملا واجب و ضروری است و شرکت‌ها باید بر اساس چک لیست استاندارد آسانسور تمامی آن‌ها را رعایت کنند تا آسانسورهایی ایمن و سالم را به مشتریان خود تحویل دهند.

چرا دریافت مجوز آسانسور مهم است؟

مراحل دریافت جواز کسب آسانسور

برای دریافت جواز کسب آسانسور باید حتما به صورت قانونی اقدام نماید. این فرآیند شاید پیچیده به نظر برسد، اما با توجه به نکات و مراحل زیر‌ می‌توانید به راحتی این مسیر را طی کنید. مراحل دریافت جواز کسب آسانسور به شرح زیر است:

1. بررسی حوزه شغلی با توجه به نوع فعالیت

برای دریافت جواز کسب آسانسور باید در ابتدا نوع فعالیت و رسته خود را مشخص نمایید. این رسته‌ می‌تواند انجام خدمات متنوع بالابر، فروش و نصب آسانسور و پله برقی یا انواع خدمات وابسته به آن باشد. بنابراین افراد یا شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند‌ می‌توانند جهت دریافت این مجوز اقدام نمایند و خدمات خود را به صورت قانونی ارائه دهند.

2. مساحت محل کار برای دریافت جواز کسب آسانسور

برای دریافت مجوز آسانسور باید شرکت یا فضای انتخابی شما دارای مساحت مجازی باشد. بر اساس مقررات کمترین متراژ برای تولید، نصب و تعمیر آسانسور 50 متر مربع است. همچنین دفتر کاری و قسمت اداری نیز به مساحتی حدود 30 متر مربع نیاز دارند. 

علاوه بر این بخش مونتاژ به 40 متر فضا  و بخش خدمات فنی و مهندسی و نگهداری به 25 متر مربع فضا نیاز دارند. با فراهم نمودن چنین فضایی‌ می‌توان برای اخذ مجوز آسانسور اقدام نمود.

3. تهیه مدارک لازم

برای ارائه خدمات سرویس آسانسور در شمال تهران با دیگر مناطق تهران، یا ارائه هرگونه خدمات در رسته‌های مختلف حوزه آسانسور باید مدارک لازم را برای کسب مجوز جمع آوری کنید:

  • فرم عضویت ابتدایی در اتحادیه آسانسور
  • ثبت نام در سامانه مخصوص ایرانیان اصناف
  • کارت ملی و شناسنامه، کارت پایان خدمت، آخرین مدرک تحصیلی، اجاره نامه
  • گواهینامه دریافت مدارک فنی و تخصصی در زمینه شغلی
  • مدارک مالیاتی
  • گواهی دوره احکام کسب وکار

مراحل دریافت جواز کسب آسانسور

4. سایر مراحل دریافت مجوز آسانسور

پس از طی نمودن مراحل ذکر شده باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • سایت G4B.ir را باز کنید و پس از ورود به سایت ثبت نام نمایید. در اینجا باید کلمه عبور و رمز عبور را دریافت کنید.
  • رمز عبور و کلمه کلیدی که دریافت کرده اید را در سامانه پیشخوان مجوزهای کشور وارد کنید. اطلاعات مورد نیاز را در این سایت وارد کنید و دکمه ثبت موقت را بزنید.
  • وارد سایت iranianasanaf.ir شوید و مدارک لازم را بارگذاری کنید.
  • اخذ کد رهگیری با هدف ثبت نام نهایی انجام‌ می‌شود و همواره باید منتظر باشید.
  • برای پیگیری ثبت نام هم‌ می‌توانید از طریق همین سایت اقدام منید.
  • با طی نمودن تمامی این مراحل‌ می‌توانید مجوز کسب آسانسور را دریافت کنید به صورت قانونی در این بازار فعالیت داشته باشید.

5. رد تقاضا صدور جواز کسب آسانسور

اگر پس از طی نمودن تمامی این مراحل تقاضای شما رد شود باید در قسمت پیگیری ثبت نام سایت iranianasnaf.ir علت در درخواست را مورد بررسی قرار دهید. اگر علت رد درخواست نقص مدارک باشد لازم است که آن‌ها را تکمیل کنید و مجددا به دبیرخانه اتحادیه آسانسور ارائه دهید تا درخواست شما مجددا مورد بررسی و تایید قرار بگیرد.

اگر برای دریافت جواز کسب آسانسور اقدام نکنیم چه اتفاقی‌ می‌افتد؟

اگر برای آن اقدام نکنیم چه اتفاقی‌ می‌افتد؟ شاید این سوال در ذهن شما نیز شکل بگیرد. در پاسخ به این سوال باید گفت که مهم‌‌ترین مرحله نصب آسانسور اخذ مجوز و گواهی‌های استاندارد لازم است و باید چگونگی و نحوه دریافت مجوز آسانسور را دانست. زیرا بروز هرگونه اتفاقی که ناشی از عدم سرویس آسانسور یا غیر استاندارد بودن باشد، مالک ساختمان مسئولیت آن را به عهده دارد.

اگر برای دریافت جواز کسب آسانسور اقدام نکنیم چه اتفاقی‌ می‌افتد؟

از این‌رو نیاز است که آسانسور بیمه شود و این کار تنها زمانی امکان‌پذیر است که گواهی استاندارد آسانسور صادر شده باشد. به همین دلیل باید هر چند مدت یکبار برای سرویس آسانسور به یکی شرکت‌هایی که خدمات لازم در این زمینه ارائه‌ می‌دهند، مراجعه کنید تا بتوانید همواره آسانسورهای زیبا و ایمنی در محیط کار یا زندگی خود داشته باشید.

لازم به ذکر است که مدت زمان سرویس آسانسور چندان زیاد نیست و اگر هر چند وقت یکبار برای سرویس دوره‌ای آن به شرکت‌های فعال در این حوزه مراجعه کنید‌ می‌توانید مدت زمان زیادی بدون تلفات جانی و مالی از آن استفاده کنید. شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند اما مجوز ندارند، نمی‌توانند آسانسورهای استاندارد و با کیفیتی را تولید کنند و خرید از آن‌ها اصلا توصیه نمی‌شود.

سخن پایانی

اکنون که با اهمیت و نحوه دریافت مجوز آسانسور آن آشنا شدید‌ می‌توانید به راحتی برای تاسیس شرکت خود و فعالیت در این حوزه اقدام کنید. در حال حاضر مردم نیازی اساسی به آسانسور دارند و استاندارد بودن آن بسیار اهمیت دارد. لذا با توجه به اینکه هزینه سرویس آسانسور چندان زیاد نیست و با سرویس مرتب آن‌ می‌توان از وقوع حوادث ناگوار پیشگیری کرد. پیشنهاد‌ می‌کنیم که از خدمات شرکت‌های فعال در حوزه آسانسور استفاده کنید و امنیت جانی خود و سایر ساکنین ساختمان را تامین کنید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.