10 آسانسور منحصر به فرد جهان که هوش از سرتان می‌برد!

ممکن است فکر کنید که یک آسانسور فقط یک وسیله برای رفت و آمد از نقطه الف به نقطه ب است و از نظر جذابیت چیزی خاص ندارد. اما اینکه آسانسورها خدمات ساده‌ای ارائه می‌دهند، به این معنا نیست که نمی‌توانند همزمان زیبا و بسیار خلاقانه باشند. به عنوان مثال، ما به شما 10 آسانسور بسیار منحصر به فرد در جهان را معرفی می‌کنیم!

1. آکوادوم، آلمان

کوادوم، آلمان

آکوادوم یک آکواریوم استیل بزرگ با ارتفاع 82 فوت و شیشه‌های آکریلیکی که یک آسانسور شفاف را از وسط آن عبور می‌دهد. این آسانسور زیبا که در هتل ردیسون بلو در برلین واقع شده، در سال 2004 افتتاح شد و تقریباً 12.8 میلیون یورو (تقریباً 14 میلیون دلار) برای ساخت آن صرف شده است. این بزرگترین آکواریوم استیل آکریلیکی در جهان است با قطر حدود 36 فوت و حاوی 260,000 گالن آب! در داخل آن 50 گونه ماهی کمی‌بند و درزی و موجودات دریایی وجود دارد. نگهداری از این مخزن و تغذیه ماهیان در آن به دیورهایی با تجربه نیاز دارد و هر روز 3-4 دیور آن را تمیز می‌کنند و ماهیان را تغذیه می‌کنند.

2. اسکای‌ویو، سوئد

اسکای‌ویو، سوئد

این آسانسور در استکهلم واقع شده و از دو کابین کروی تشکیل شده است که در امتداد بیرونی توپ اریکسون حرکت می‌کنند. توپ اریکسون یک ایستگاه داخلی و بزرگ‌ترین ساختمان نیم کره‌ای جهان است. کابین‌ها مانند گاندولاها با پنجره‌های شیشه‌ای مسافران را به بالای ساختمان برده و در طول مسیر چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهند. کابین‌ها بر روی مسیری منحنی حرکت می‌کنند که از عملکرد عمودی معمولی یک آسانسور تفاوت دارد. این آسانسور از سال 2010 به کار افتاده و جذب زیادی از گردشگران شده است.

3. آسانسور Hammetschwand، سوئیس

آسانسور Hammetschwand، سوئیس

آسانسور Hammetschwand در نزدیکی دریاچه لوسرن زیبا و نزدیک مرز شمالی کوه‌های الپ‌های سوئیس واقع شده است و بلندترین آسانسور خارجی اروپا با ارتفاع 502 فوت (حدود 153 متر) است. این آسانسور در امتداد یک صخره تقریباً عمودی کنار دریاچه حرکت می‌کند و بسیار سریع است – تنها یک دقیقه زمان می‌برد تا به بالا برسد! این آسانسور در سال 1905 ساخته شده (با تعمیرات تجهیزات چند باره تا به‌روز رسانی شده است) و در زمان خود نوآورانه بوده و تا امروز هم همچنان شگفت‌آور است.

3. آسانسور Hammetschwand، سوئیس

آسانسور Bailong، چین

آسانسور Bailong رکورد دنیایی گینس را برای بلندترین آسانسور خارجی دارد! این آسانسور شیشه‌ای بلند در پارک ملی جنگلی Zhangjiajie، بر روی صخره‌های بزرگ سنگی بالا می‌رود و به ارتفاع 1,070 فوت از سطح دریا بالا می‌رود و مناظر شگفت‌آوری از منطقه اطراف را ارائه می‌دهد. این آسانسور 3 سال طول کشید تا تکمیل شود و در سال 2002 به عموم عرضه شد. این آسانسور سریع است و کمتر از 2 دقیقه طول می‌کشد تا از پایه به قله برود. علاوه بر این که بلندترین آسانسور جهان است، یکی از بزرگ‌ترین آسانسورها با ظرفیت 50 مسافر نیز می‌باشد!

5. آسانسور طاق دروازه، آمریکا

آسانسور طاق دروازه، آمریکا

این آسانسور کمی نزدیک‌تر به خانه است و باید آن را ببینید اگر سرزمین سنت لوئیس در میزوری را دیده‌اید. این آسانسور در داخل دروازه نخستین، بلندترین دروازه جهان و بلندترین ساختمان انسان‌ساخته در هموارهٔ غربی است. در سال 1967 به عموم عرضه شد، این آسانسور با طراحی منحصر به فرد خود از هشت سه‌بعدی تخم‌مرغی تشکیل شده است، هرکدام شامل پنج صندلی است. هنگامی که این سه‌بعدی‌ها بالا می‌روند، کمی چرخیده تا مسیرهای خمیده را دنبال کنند. در این سه‌بعدی‌ها درهایی با پنجره‌های باریک وجود دارد که به مسافران اجازه مشاهده ساختار داخلی دروازه را در حین صعود می‌دهد. در نقطه اوج دروازه، یک تراس مشاهده کوچک با مناظری از سنت لوئیس وجود دارد.

6. آسانسور سانتا ژوستا، پرتغال

آسانسور سانتا ژوستا، پرتغال

این آسانسور در سال 1902 به عموم عرضه شد و نمونه‌ای دیگر از خلاقیت در اولین دوره‌های علمی و طراحی است. این آسانسور در شهر تاریخی لیسبون واقع شده و هفت طبقه را طی کرده و خیابان‌های پایین‌تر محله Baixa را با منطقه بالاتر Largo do Carmo ارتباط می‌دهد. با طراحی نئوگوتیک خود و مناظری پانورامیک در نقطه بالا، این آسانسور به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در لیسبون تبدیل شده است.

7. آسانسور معروف لاسردا، برزیل

1627611 984

این آسانسور در سال 1902 به عموم عرضه شد و نمونه‌ای دیگر از خلاقیت در اولین دوره‌های علمی و طراحی است. این آسانسور در شهر تاریخی لیسبون واقع شده و هفت طبقه را طی کرده و خیابان‌های پایین‌تر محله Baixa را با منطقه بالاتر Largo do Carmo ارتباط می‌دهد. با طراحی نئوگوتیک خود و مناظری پانورامیک در نقطه بالا، این آسانسور به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در لیسبون تبدیل شده است.

8. آسانسور فالکرک، اسکاتلند

آسانسور سانتا ژوستا، پرتغال

این مورد از لحاظ تکنیکی یک بالابر قایقی است و نه یک آسانسور سنتی، اما طراحی منحصر به فرد آن به حدی جالب است که نتوانستیم از شامل کردن آن صرف‌نظر کنیم. این بالابر از دو بازوی مخالف تشکیل شده و شکل تیغ تیز دوسره سلتیکی دارد. در سال 2002 ساخته شد و این بالابر قایقی به جای مجموعه ای از قفل‌ها که به وضوح دچار خرابی شده بودند، دو کانال نزدیک شهر فالکیرک را برای اولین بار از دهه 1930 میلادی به یکدیگر متصل کرد! اگر کنجکاو هستید و می‌خواهید آن را در حالت عمل ببینید، می‌توانید این ویدیوی YouTube را بررسی کنید.

9. آسانسور برج بزرگ سومیتومو فودوسان، ژاپن

p 02

برج گرند تاور سومیتومو فودوسان در توکیو میزبان بزرگ‌ترین آسانسورهای مسافربری ژاپن می‌شود. این برج دارای چهار آسانسور عظیم به ابعاد 10×11 فوت است که می‌توانند سرعتی به میزان 984 فوت در ثانیه داشته باشند و تا 90 نفر را در خود جای دهند! دو عدد از این آسانسورهای عمده دارای نمای شیشه‌ای هستند که به مسافران مناظر پانورامایی از توکیو را ارائه می‌دهند.

10. ساختمان آسانسور، ترکیه

51f12684c32afd9b2e03e4cd

این ساختمان، یک بنای تاریخی در محله کاراتاس در منطقه کوناک در شهر ازمیر ترکیه است. این آسانسور در سال 1907 ساخته شده و مسافران را از طریق یک صخره تندرو بین دو بخش از محله منتقل می کند. این ساختمان دارای یک بلوک دید و دارای چشم اندازی چشمگیر از شهر و یکی از معروف‌ترین رستوران‌های منطقه در بالاست، این ساختمان و آسانسور آن هر ساله میزبان یک جریان پایدار از گردشگران هستند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.