مدیر ساختمان در چه صورتی باید دیه فرد مصدوم در آسانسور را بدهد؟

مدیر ساختمان در چه صورتی باید دیه فرد مصدوم در آسانسور را بدهد؟

پرسش بزرگی که همیشه مطرح است این است که مدیر ساختمان در چه صورتی باید دیه فرد مصدوم در آسانسور را بدهد؟

طبق قانون اگر کسی داخل ساختمان به خاطر آسانسور دچار حادثه شود، مالکین ساختمان باید دیه فرد حادثه‌دیده را پرداخت کنند. همچنین اگر تعداد مالکین ساختمان بالای سه نفر باشند و آسانسور از خدمات بیمه برخوردار نباشد، مدیر ساختمان شخصا موظف به پرداخت دیه فرد می‌شود.

برای این که موقع حادثه، بیمه، خسارت آسانسور را پرداخت کند دو حالت وجود دارد:

  1. ساختمان زیر یک سال ساخت باشد.
  2. اگر ساختمان عمری بیشتر از یک سال دارد، باید دارای قرارداد تعمیرات و نگهداری آسانسور باشد.

ذکر این نکته که در هر دو حالت، آسانسور باید دارای تاییدیه مهندس ناظر و گواهی استاندارد باشد، الزامی‌ست.

 

مدیر ساختمان در چه صورتی باید دیه فرد مصدوم در آسانسور را بدهد؟

قرارداد تعمیرات و نگهداری آسانسور توسط مدیر ساحتمان با یکی از شرکت‌های معتبر و دارای مجوز منعقد می‌شود. اگر ساختمان بالای یک سال ساخت، قرارداد تعمیرات و نگهداری نداشته باشد، حتی با وجود صدور بیمه آسانسور و یا قید آسانسور در بیمه مسئولیت، شرکت بیمه اختیار پرداخت نکردن خسارت را داراست!

برای چک کردن مجوز شرکت‌های سرویس آسانسور با مراجعه به سایت iseei.net می‌توانید نام شرکت‌های دارای مجوز را ببینید. اگر مجوز شرکتی بعد از قرارداد با مدیر ساختمان باطل شود، موظف به اعلام این موضوع به طرف قرارداد خود یعنی همان مدیر ساختمان است تا قرارداد فسخ شود. در غیر این صورت پرداخت هر گونه خسارت محتمل آتی به عهده شرکت مذکور است.

در قرارداد تعمیرات و نگهداری آسانسور باید بازدیدهای دوره‌ای ذکر شود و شرکت هر ماه به صورت منظم، گزارش سلامت آسانسور را به مدیر ساختمان ارائه دهد وگرنه موقع پرداخت خسارت، ممکن است به دلیل نقص مدارک مقصر شناخته شود.

پس از خرید بیمه آسانسور، مدیر ساختمان باید کارت بیمه‌نامه را در داخل کابین آسانسور بچسباند و در صورت وقوع حادثه علاوه بر اورژانس به پلیس هم گزارش دهد. همچنین مدیر ساختمان تا حداکثر پنج روز کاری فرصت دارد تا مدارک و گزارش‌های سلامت آسانسور را نزد نمایندگی بیمه ببرد.

نکته دیگری که اهمیت دارد این است که مدیر ساختمان به دلیل عدم پرداخت سهم بیمه توسط چند نفر از ساکنین نمی‌تواند آسانسور ساختمان را بیمه نکند. در این شرایط یا باید آسانسور بیمه شود و از ساکنین مذکور شکایت صورت گیرد و یا این که تا زمان پرداخت کامل سهم بیمه توسط تمام ساکنین، آسانسور را خاموش کند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.